Kiruna + Nikka

Jag har också varit på utflykt till Kiruna och Nikkaloukta. När jag fått reda på att jag skulle tillbringa sommaren i Norrland så var en av mina första tankar: ”Undrar om jag kommer vara i närheten av Nikkaloukta?” Min enda relation till denna plats före min utflykt dit är det SMHI:s meteorologer har talat om för mig på väderleksrapporten: nämligen att det är ruskigt kallt där under vintern.

Men vi började dagen med morgonfika på Statshuset i Kiruna där vi också hann med att se utöver gruvan samt se en liten utställning om hur den samma gör så att Kiruna stad måste flyttas.
Sedan for vi mot Nikkaloukta i solskenet.
Från Nikkaloukta gick vi 5 km norrut till Ladtjojaure där
jag åt en mycket god renburgare till lunch samt
kollade på utsikten upp mot Kebnekaisemassivet!
Och sen knallade vi tillbaka till Nikka igen och
på vägen (både dit och tillbaka) passerade vi en jokk.
Efter en välbehövlig glass i Nikka åkte vi tillbaka till Kiruna där vi kikade på hus ritade av Ralph Erskine. Det är de mörkgula som syns till vänster i bild. De små gråa ”lådorna” som sitter på fasaden är balkonger inspirerade av de gamla gruvhissarna.
Vi hann så klart med en fika till i Kiruna.
Dagens sista sevärdhet blev Kiruna kyrka. En av de vackraste kyrkorna som jag har sett. Det sägs att arkitekten inspirerades av en lappkåta när han ritade den. Jag tänkte på kinesiska byggnader när jag såg hur fasaden såg ut. De guldfärgade figurerna ökade på intrycket!
Innan vi for hem passade jag på att fota de blommande tulpanerna som fanns utanför Statshuset, och det var den dagen det!

Det här inlägget postades i utflykter och äventyr och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kiruna + Nikka

  1. Eva skriver:

    Vilken bild, den med båten! Storslagen natur!
    M

  2. C skriver:

    Jag håller med M!

  3. Ping: 2010 juni-augusti |

  4. Ping: norra polcirkeln + kiruna |

Kommentera

