Narvik!

En lördag i juli bestämde jag mig för att det var dax att åka tåg ännu längre norrut, nämligen till nattågets slutstation Narvik! Jag hade aldrig varit Norge förut och tanken på att få se havet igen gjorde att valet att resa till Narvik var lätt som en plätt.

Sagt och gjort, jag löste en biljett och satte mig tillrätta på tåget.
Väl framme i Narvik gick jag raka vägen ned till havet. För att komma dit fick jag gå genom hela centrumkärnan, Narvik är en mycket välordnad stad med fina hus och många branta backar.
Till slut kom jag fram till hamnen, jag stod en lång stund och tittade, luktade och njöt av solen och den salta luften!

Den här låg på kajen där jag stod, jag gissar på att det är en sjöborre? Eller i alla fall resterna efter en.

Sen var det dax för lunch, jag valde bort val och åt istället en väldigt god laxmacka.
Under lunchen studerade jag den här tavlan och konstaterade att jag minsann var en bra bit norrut, trots att det ändå var hela 2407 km kvar till Nordpolen.
Eftersom jag bara var iväg över dagen var det efter en kort sväng i några affärer och en kort promenad, strax dax att åka hem igen.
Men förutom att se Narvik och havet, var en stor del i utflykten själva tågresan dit och hem. Som ni ser gick tåget en bra bit upp på bergsidorna!
Utsikten var många gånger hisnande och jag kunde inte sitta still utan satt med näsan klistrad mot fönstret för att hinna se så mycket som möjligt!
Här syns det tydligt hur långt ned det är till vattnet: den lilla röda och vita rektangeln som syns precis i vattenkanten är en båt! Som sagt, hisnande utsikt var det ja.
Jag hade också nöjet att skåda ett av Sveriges mest avbildade fjällmotiv, nämligen Lapporten!

Som ni sett på bilderna hade jag tur med vädret, jag fick senare veta att de soliga dagarna i Narvik under sommaren kunde räknas på ena handens fingrar! Med andra ord valde jag helt rätt dag för min utflykt.

När jag kom hem var jag totalt slut och mycket lycklig, havet har den inverkan på mig!

Det här inlägget postades i favoriter, utflykter och äventyr och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Narvik!

  1. Ping: Drömmar för dårar av Faïza Guène |

  2. Ping: 2010 juni-augusti |

Kommentera

