Hjortronplockning + syltsocker + kastrull = hjortronsylt

När människor i min omgivning fick reda på att jag skulle tillbringa sommaren i Norrland var det första många sa: ”Oj! Hur ska du fixa alla myggen?!?!”. Det andra var att de uppmanade mig att plocka hjortron. Och så blev det!

Att plocka hjortron innebär att du måste bege dig ut på en myr utrustad med mycket myggmedel, en spann, tålamod, någon form av huvudbonad (så att inte myggen äter upp hela hårbottnen) och sist men inte minst ett par stövlar. Väl på myren är det bara att med höga knän ta sig runt och leta efter de hett eftertraktade bären! Vi var ute två gånger, första gången hittade vi inte så många, men andra gången hittade vi tack vare ett tips från en kollega på jobbet, en riktig guldgruva! Det var bär så långt ögat räckte och jag tror att jag gick konstant dubbelvikt i 1,5 timme.

De här var allt jag fick ihop första gången vi var ute och plockade…
men eftersom vi hade större tur andra gången blev det till slut så här mycket sylt av alla bären! Det är väldigt gott att äta ljummen hjortronsylt och brieost…

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, utflykter och äventyr och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hjortronplockning + syltsocker + kastrull = hjortronsylt

  1. tack! åh, det är så himla lyxigt egentligen att bara kunna gå ut och plocka bär. egen sylt är ju så många tummar upp det bara är möjligt (ja.. jag är ju bara en, men om man är flera så!)

  2. Ping: 2010 juni-augusti |

Kommentera

