Drömmar för dårar av Faïza Guène

Jag gillar att läsa, och särskilt på somrarna. Den här boken var tunn, vilket var en av anledningarna till att jag lånade den från bibblan, jag behövde någon som var relativt lätt att få plats med i väskan som var lämplig att ta med när jag skulle iväg. Och på det viset slumpade det sig att den här fick följa med mig på en tur till Norge! Narvik närmare bestämt. Och trots att att resan var hur tuff som helst, jag satt bokstavligen med näsan mot rutan nästan hela vägen, så hann jag läsa den här också.

Boken handlar om en ung tjej, Alhème, som lever i Paris förorter tillsammans med sin pappa och sin lillebror. Hon berättar om sin verklighet med allt från vänskaps- och kärleksbekymmer till de olika jobb hon försöker hålla sig och sin familj flytande på. Om att hon var tredje månad måste upp tidigttidigt och köa för att förnya sitt uppehållstillstånd.

Att läsa om en verklighet som är så främmande från min egen är det jag tycker bäst om med den här boken. Dessutom flyter språket bra och bilderna det skapar är livliga. Detta är en bok som försvinner förbi ganska fort eftersom den är tunn, men som trots det lämnar ett avtryck efter sig.

Det här inlägget postades i böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

