Båten av Nam Le

Den här boken läste jag om i min morgontidning för längesen, skrev upp namnet på en lapp som kom bort och sedan för några veckor sedan när jag var på biblioteket så stod den där i Guldkornshyllan.

Så jag tog den.

Boken består av ett antal noveller. Den har blivit hyllad och vunnit priser, men den var lite svår att ta sig in i tycker jag. Den gemensamma nämnaren för alla novellerna menar jag är att de skildrar ögonblick ur olika människors liv, ofta ögonblick som är känslomässiga. Glada, vemodiga, men framförallt ledsna och sorgliga. Ingen direkt upplyftande bok och det tog många noveller innan jag fastnade.

I slutändan har jag inte ens läst alla novellerna! Men det är det som är så fint med böcker med noveller i. Du måste inte läsa alla, det går utmärkt att skippa en som verkar trist. Den första novellen jag fastnade för var den här:

Det här inlägget postades i böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

