Brev till en bokhandel och Hertiginnan av Bloomsbury Street av Helene Hanff

När jag visste att jag skulle flytta en sväng till London hösten 2005 frågade jag sommaren innan, min moster om tips på böcker som utspelade sig i London. Jag ville ju veta allt om denna stad med en gång! Då tipsade hon mig om Brev till en bokhandel av Helene Hanff. Hursom så föll det sig så att jag aldrig läste boken då, och när den nu mitt i stressiga november stod i Pocketplocket på mitt stadsbibliotek, då grep jag den i flykten.

Och tur var väl det, för det är en av de mest bedårande böckerna jag läst. Den handlar om författarinnan själv som på 30- och 40-talet börjar brevväxla och köpa böcker från en liten bokhandel på 84 Charing Cross Road i London. Boken utgörs av breven som skickas mellan henne i New York och de anställda i bokhandeln och hon kommer att utveckla nära relationer till dem alla. Breven handlar om böcker till största del, men även om Hanffs önskan att en gång få åka till London, besöka bokhandeln och hälsa på dem som hon lärt känna genom brevväxlingen.

Just den här utgåvan innehöll också uppföljaren Hertiginnan av Bloomsbury Street och den är uppbyggd av Hanffs dagboksanteckningar från tiden hon spenderade i London på 50-talet. För hon kom trots allt dit till sist!

Det här inlägget postades i böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

