Julmysteriet av Jostein Gaarder

Jag fick en fråga av Alina, efter den här bilden:
Och jo visst är det Julmysteriet av Jostein Gaarder! Denna fantastiska bok där Joakim hittar en magisk adventskalender som det trillar ut lappar ur.

När jag gick på lågstadiet läste min fröken den för mig och min klass alla morgnar i december. Det var så himla skönt att börja skoldagen, efter en stressig morgon med massa barn och föräldrar som alla ska iväg till sitt, med en lugn stund i ett klassrum med bara ett stearinljus tänt. Medan min fröken läste piggnade jag till i samma takt som dagsljuset sakta sipprade in och väckte dagen. Måndagar och fredagar var bäst eftersom vi läste i kapp helgens kapitel då och den lugna morgonstunden blev dubbelt så lång.

Det här inlägget postades i böcker, favoriter, julen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Julmysteriet av Jostein Gaarder

  1. Alina skriver:

    Åhåhåh! SÅ himla bra bok!

    Varför jag bodde i Norrland?
    1. Jag gick en gospellinje på Solviks folkhögskola utanför Skellefteå, direkt efter gymnasiet. Jag hade aldrig varit mer norr än Sthlm, sökte en restplats på Solvik, kom in och började skolan två veckor senare. Läskigt men väldigt häftigt! :)
    2. Bodde i Umeå ett år med en vän från Solvik. Jobbade som vikarie på olika förskolor. Mitt värsta år hittills. Jag och kompisen trivdes INTE att bo ihop, jag hittade typ inga vänner och jag var sjuk konstant. Barn är baciller..
    3. Jag gick en gospellinje på Mellansels folkhögskola utanför Övik. ÅH, ett helt fantastiskt underbart år!

Kommentera

