Nyårsafton

Min nyårsaftonskväll började med rosa cava hemma hos mina päron. Vi hade en mysig stund där vi pratade om böcker, vad vi är mest nöjda med/glada över under året som gått och om vad vi har att se fram emot under 2011, för sedan skulle jag iväg på annat håll.
När jag kom var sällskapet redan i full gång med att fixa förrätten.
Efter en stund var det dax att äta förrätt, det var gubbröra på rågbröd. Mums!
Förrätten var så god att vi tog om, men det gjorde inget för vi hade en del att fixa med i köket inför huvudrätten. Kalvköttet till exempel.
Och pommes du chess!
Och morotsbeanaisen!
Efter lite jobb var det sedan äntligen dax att lägga upp
bära in
och slutligen äta! Kalvkött på morotsbeanaisebädd toppat med gröna bönor tillsammans med pommes du chess och ett stänk balsamico var det som serverades. Vansinnigt gott och vad mätt jag var sedan…
Som tur var var vi allihopa rätt mätta efter det, varför beslutet att spela spel innan vi åt efterrätt fattades utan några protester.
Efterrätten var blåbärsglass på marängbotten täckt med vispad grädde, blåbär och chokladsås. Efterrätter är verkligen min favoritmåltid!
Till det dracks det irish coffee, fast jag drack mest av det översta, sedan smakade det för mycket kaffe och whiskey och jag är inte särskilt förtjust i nåt av det. Efter det spelade vi vidare en stund, tills någon kikade på klockan
och upptäckte att tusan nu är det ju nästan nytt år! Då korkade vi upp champagnen och stod förväntansfulla med glasen i handen, Jan Malmsjö på på tv:n i bakgrunden, ögonen fästa på fyrverkeriena på himlen utanför fönstret och väntade på att få skåla in det nya fräscha, blanka, krispiga året. Och plötsligt var 2010 slut och gott nytt år var orden på allas läppar och 2011 var året!
Det nya året inleddes sedan med fortsatt spel och dessutom med vinst för mig och min kompanjon i spelet ovan. Vi var de vita pluttarna, och som du ser var det nästan utklassningsvinst!
Sedan bytte vi till ett spel med frågor, det gick både bra och dåligt för mig.
När vi var nöjda med spelandet, chipsen och godiset nästan sinat och vi började bli lite sömniga var det dax att bege sig hemåt. Efter en kall väntan på bussen i äckligt tö-regn-väder somnade jag gott i min egen säng frampå morgonkvisten.

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, påhitt, vinter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nyårsafton

  1. Ping: 2010 september-december |

Kommentera

