Spelsöndag

I söndags knallade jag hem till min fina familj för att spela bordsspel.
Jag och mina systrar började med Cluedo.
Vi hann spela några gånger, det var roligt nog olika mördare i olika rum med olika mordvapen varje gång!
Efter det gick vi över till ett rätt komplicerat spel som jag inte spelat tidigare, nämligen ”När och fjärran”. Fast egentligen var det nog mest ett tidsfördriv i väntan på middagen, efterrätten och det som skulle komma efteråt.
Till middag åt vi lutfisk, potatis, bechamelsås, gröna ärtor, senap och morötter, men det ser så läskigt ut på bild så ni får se mitt tjusiga sugrör istället!
På söndagar är det alltid efterrätt också, så himla bra! Här äts citronfromage med hallon. Mumsmumsmumsmums!
Sen var det äntligen dax för det vi, eller i alla fall jag, ivrigt väntat på! Nämligen det absolut fantastiska bordsspelet ”Jägersro”. Kort sagt går det ut på att du äger hästar som du försöker tjäna pengar på, antingen genom vinst i ett eller flera av totalt 10 kapplöpningslopp eller genom att satsa pengar på din egen häst eller på de andra deltagarnas. När alla 10 lopp är spelade räknar man ihop varje deltagares sammanlagda förmögenhet, den som är mest förmögen vinner.
Ibland fanns det tid att äta en liten saffranskolafylldchokladpralin. Inte så dumt!
Det är alltid ett oftast vänskapligt tjiv om de olika hästarna, vilken som är bäst, vilken häst man bör satsa på och alla har sina favoriter, fast de är när jag tänker efter ganska lika. Mama är den som fört med sig spelet in i familjen och Papa är den som alltid satsar hela summan på samma häst. Mina systrar och min bror och jag själv är de som alltid när vi var yngre hade svårt för att förlora och som har gnisslat tänder över halta och trötta hästar som antingen tvingats stå över en omgång eller som tvingas invänta sista häst eller, ve och fasa, tvingas avbryta loppet! Men vad kul vi har haft ändå.
Summa summarum: bästa bordsspelet för en söndag i januari!

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, favoriter, påhitt, vinter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Spelsöndag

  1. bella skriver:

    Ha en fin kväll nu hjärtat!

  2. Ping: 2011, januari – mars. |

Kommentera

