Jamboreemöten, tågresor och så lite mat och umgänge på det.

I helgen var jag i Köpenhamn och jobbade inför sommarens worldscoutjamboree. Jag ankom redan fredagkväll men då handlade det mesta om att träffa alla igen, att säga: ”hej-hur-är-läget-kul-att-se-dig-med-mig-är-det-fint” alternativt: ”hi-how-are-you-yeah-i’m-fine-nice-to-see-you-again” och då blev det inga foton tagna. På lördagsmorgonen vaknade jag sedan till utsikten ovan, ett rysligt dimmigt Köpenhamn.
Som vanligt handlar det mest om möten med andra delar av organisationen och inom den lilla gruppen som jag tillhör. Och eftersom jag inte vet hur mycket jag får visa, så blir det mest matbilder. Som lunchen vi fick i lördags till exempel, rasande god zuccinisoppa och till det smörrebröd, det vill säga: macka med fisk, remouladsås, majonäs och tomater på.
Begreppet fika har hårdlanserats, alltså så som vi gör i Sverige. Vi är ju alla möjliga nationaliteter med så det gäller att sälja in konceptet ordentligt från början.
Vanligtvis är vi på ett ställe där någon annan lagar maten åt oss (för att vi ska få så mycket effektiv mötes-tid som möjligt), men så var det inte den här gången. På kvällen var det bestämt att vi skulle äta tre-rätters-middag, varför ett par olika grupper fick olika uppgifter. Min grupp var ansvariga för förrätten, det blev fetaost-och-tomat-toast toppad med basilika. Mumsmumsmumsmums!
Vi var nästan 50 personer som var där, så vi åt vid två långbord. Och dessutom var det bordsplacering, riktigt roligt eftersom man då får chansen att prata med lite andra människor än vanligt. Och det gillar jag!
Huvudrätten stod en annan grupp för och den var också väldigt god. Vi fick pasta med olivfylld kyckling med tomatsås och sen fanns det sallad till det.
Efter det var det dax för efterrätten!
Det var vaniljglass med bär.

Efter maten hade vi lite gemensamma lekar och så tittade vi på film från den senaste worldscoutjamboreen som hölls i England 2007.
Sen var vi några som tyckte att det var lite väl tidigt att gå och lägga oss, trots att vi var rätt sömniga. För det var ju ändå lördagskväll, och då kan man ju inte lägga sig före kl 23. Så vi spelade spel istället. Först det här knäppa där du med en pincett skulle placera små kulor i händerna på tusenfotingen, samtidigt som tusenfotingen dansade. Det var hemskt klurigt, så vi gav upp ganska snart. Ingen hade särskilt bra tålamod!
Istället gick vi över till Uno. Det har jag inte spelat sen jag gick på Fritis, och det var lika vansinnigt kul som vanligt. Och vad vi skrattade åt varandra när vi glömde säga ”UNO!” vid sista kortet och fick plocka hela högen lagda kort eller när någon la flera +4-kort samtidigt så att nästa fick plocka kort istället för att lägga. Det blev några hårda matcher.
Söndagen startades med så här god frukost innan det var dax för de sista mötena.
I väntan på att vi skulle gå till stationen var jag tvungen att ta kort på den här.
Sen var det tillslut dax att säga adjö och ta tåget hem.
När jag kom hem väntade middag, gratulationer, paket och en födelsedagssemla tillsammans med familjen på mig. Och det var den helgen det!

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, utflykter och äventyr, wsj 2011 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jamboreemöten, tågresor och så lite mat och umgänge på det.

  1. Ping: 2011, januari – mars. |

Kommentera

