Drottningen vänder blad av Alan Bennett

I december läste jag den här tunna men väldigt bra boken.

Den handlar om Drottningen av England och hennes hundar som en dag för henne in i böckernas värld. En gång i veckan kommer det nämligen en bokbuss till den park som Hennes Majestät brukar rasta sina hundar i. I ett ögonblicks ouppmärksamhet springer en av hundarna in i bokbussen, varpå drottningen följer efter och då känner sig tvingad att låna en bok. Hon är inte särskilt förtjust i idéen, att läsa böcker, men hon måste ju lämna tillbaka boken så nästa vecka är hon där igen. Och då visar det sig att hon ändå, någonstans på vägen har börjat tycka om att läsa, med det är dock något som långt ifrån alla i hennes närhet är särskilt förtjusta i.

Det bästa med den här boken är att slutet är så oväntat! När jag började närma mig det började jag läsa saktare och saktare, för jag ville inte att boken skulle ta slut. Det är nämligen en bok som blir bättre och bättre ju längre fram i historien du kommer.

Det här inlägget postades i böcker, favoriter och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

