Full Circle av Michael Palin

Den senaste utlästa boken är den här, ”Full Circle” av Michael Palin.

Jag fick den i försenad julklapp på Nyårsafton förra året och började läsa den när jag satte mig på flyget hit. Jag tänkte att det var passande med en reseskildring när jag själv skulle ut på äventyr. För en reseberättelse är nämligen vad boken är. Den handlar om Michael Palin som tillsammans med sitt film-team (som jag misstänker gjorde någon form av dokumentär för tv… men det fick jag aldrig bekräftat) reser längs med ”the Pacific Rim”, alltså längs med Stilla Havets kant.

Resan tar sin början på en pytteliten ö, Little Diomede i Berings Sund. Efter det reser de vänstervarv runt Stilla Havet och vi får följa med! Det roliga med boken är att den har foton på strapatserna och de olika miljöerna och att det är så olika länder och kulturer som skildras. Jag lärde mig många nya intressanta saker om en del av världen jag ännu inte har hunnit besöka.

Det tog mig nästan en månad att ta mig igenom boken och jag tror att det berodde på två saker; dels att jag var lite ovan att läsa på engelska när jag är trött och dels att jag samtidigt som jag läste om Palins nya upplevelser själv upplevde en herrans massa nya människor, miljöer och tillfällen. Det blev helt enkelt lite för mycket för hjärnan att ta in.

Trots det är det en bok jag verkligen kan rekommendera, den fick mig att vilja resa till en massa länder jag aldrig varit det minsta intresserad av tidigare.

Det här inlägget postades i böcker, holland och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Full Circle av Michael Palin

  1. Eva skriver:

    Du har rätt! Det blev en dokumentärserie som gick på TV!
    Puss!
    Mama

  2. TP skriver:

    Ha, då hamnade fröet inte på hälleberget :)

Kommentera

