Karneval med tokigt utklädda tyskar och en upphittad 100 € sedel (part 2)

Nu är det dax för part 2 av min utflykt till Köln och karnevalen!

Efter en god lunch och dessutom en upphittad 100 € sedel, ja, då var vi både mätta och glada.
Vi gick tillbaka upp på stan och tittade oss omkring lite till. Kölner domen var överväldigande varje gång vi såg den, så det blev mångamånga bilder tagna på den.
Att titta på marken var i regel inte så peppigt,
om den inte var täckt av sån här fin konfetti förstås!
Men eftersom det var en hel del glas och flaskor på marken var ändå större delen av fokus där, för att jag skulle kunna ta mig fram. Men, hade det inte varit för det hade jag antagligen inte sett de här snygga kängorna! Och det hade varit en förlust.
Efter det utforskade vi lite nya delar av staden. Efter lite krångel (paraden fortsatte fortfarande så en del gator var avstängda) kom vi ned till floden.
Alldeles i närheten fanns de här söta husen
och den här mycket kreativa papperskorgen.
Efter det knallade vi planlöst runt på smågatorna och jag var tvungen att knäppa en bild på den här skylten. Det var definitivt mottot för dagen för alla karnevalsfirare!
När karnevalsparaden väl var slut och gatorna inte längre avstängda gick vi omkring och fönstershoppade. För något att spendera 100 € sedeln på fanns inte eftersom allt var stängt. Och en del finare affärer hade dessutom sina skyltfönster täckta av stora spånskivor, jag gissar för att de inte skulle gå sönder under karnevalsparaden.
Efter ett tag var vi hungriga igen och då hamnade vi på den här mysiga italienska restaurangen.
Jag åt så klart Pasta a’la Carbonara. Nomnomnom!
Vi satt kvar en bra stund på restaurangen och bara pratade och vilade våra fötter. De var trötta efter allt gående hit och dit. När vi kände oss pigga igen tackade vi 100 € sedeln för middagen, hojtade ”Ciao!” och fick ett ”Ciao bella!” med oss ut genom dörren.

Sen tog vi tunnelbanan tillbaka till parkeringen där vi ställt bilen. Den låg precis vid Kölns zoo, fast det var ju stängt då så klart. Fin skylt hade de i alla fall.

Vi hittade tillbaka till bilen utan missöden och åkte så tillbaka till Nijmegen. Vi krånglade lite innan vi hittade ut ur Köln, men sen var det raka spåret hem på första försöket. Det blev inte mycket mer gjort den dagen, utan bara hopp i säng.
Dagen efter, efter en välbehövlig sovmorgon summerade jag min godisskörd. Jag gav bort all choklad och alla andra knäppa saker jag inte kunde äta, men tycker ändå att jag hade lyckats fånga mer än tillräckligt.
Och även min blomskörd. En del blommor var redan lite tilltryckta, men de var fina i alla fall. Extra plus för den fina pinnen som kom med en av buketterna.
Blommorna var alltifrån påskliljor och tulpaner till orkidéer.
Förutom blommor och godis hade jag med mig den här mini-Köln-katedralen hem. Den piggar nu upp min skrivbordslampa.
Fast det bästa hände egentligen några dagar efter Köln-turen. För när jag öppnade en av godispåsarna insåg jag att alla de små söta gelegodisarna var i form av Kölns katedral! Så himla toppen. Bästa måndagsäventyret!

Det här inlägget postades i holland, utflykter och äventyr, våren och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Karneval med tokigt utklädda tyskar och en upphittad 100 € sedel (part 2)

  1. Lisa skriver:

    Jag älskar bilderna i början på det här inlägget, så förbaskat snyggt.

  2. Ping: 2011, januari – mars. |

Kommentera

