stuck in a rut

Efter ganska exakt 2 månader här kan jag nu konstatera att det har blivit rutin. Dagarna är mer eller mindre detsamma och allting rullar på. Och det är den ena anledningen till de färre inläggen här. Den andra anledningen är att jag har många betygsgrundande assignments och research papers att göra i skolan. Tiden och orken för bloggen tröt lite.

När jag först kom hit tyckte jag det var så skönt att få börja om, att få ha en helt blank verklighet med noll rutiner och måste-saker. Allt var bara nytt, fräscht och krispigt. Den känslan övergick sedan i irritation över vardagsrutiner som tog längre tid än vanligt, middagar som bara blev halvdana för att jag inte riktigt lyckats köpa rätt ingredienser i mataffärn och plugg som tog mer tid än vad jag trodde.

Men efter de första chockerna började verkligheten plana ut och en lunk har vidtagit. Utan att jag varit medveten om det. Plötsligt har allt som tidigare känts nytt och spännande gradvis övergått till att bli nya rutiner, som ibland känns småtrista och jobbiga. Precis som de hade gjort i Sverige. För mig är skillnaden här att omgivningen, trots rutinerna, ändå känns annorlunda och ovanlig. Språket som talas är ett annat än mitt, husen ser i mina ögon märkliga ut och jag funderar konstant över ”hur bor man där? hur lever man sitt liv i ett hus där fönsterna sitter där och där?” och finns det något människorna i det här landet inte kan göra på en cykel?

Det är det här som gör att jag trivs med mina holländska rutiner. I Sverige är alltallt välbekant, jag förstår nästan vartenda ord som sägs och alla hus är bara mera av samma. Fördelen med Holland är att jag kan leka semester om jag vill, trots att jag har ett research paper att skriva eller ett group assignment att reda ut. Och känslan av att kunna leka semester ska jag ta vara på, för den kommer inte återkomma på samma vis hemma.

Det här inlägget postades i holland, tankar för dagen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till stuck in a rut

  1. Eva skriver:

    En bra inställning! Lek vidare!
    M

  2. TP skriver:

    Det gäller att passa sig för vardagen!

  3. Ping: 2011, januari – mars. |

Kommentera

