Om att ställa fram grillen

Vi har ju sen ett par veckor tillbaka sommartid. För det allra mesta älskar jag det! Det är ljusare längre, senare och allting känns plötsligt fjäderlätt bara för att man slipper gå upp när det är mörkt ut. Det enda jag egentligen kan sakna ibland är att skymningen kommer så sent och att man får vänta längre om man vill se på film när det är mörkt ute. Men det brukar vanligtvis bara kännas så under en övergångsperiod.

Mina internationella vänner här har berättat hårresande historier om hur de på ställa-fram-grillen-dagen nästan missat tåg och flyg på hemvägen från sina weekendresor på grund av telefoner som inte ställer om tiden själva eller vars alarm inte ringer på grund av tidsomställandet. (Vilket då har resulterat i taxiresor för 150 € och sånt) Sedan har de svårt att hålla i sär tiden här med tiden hemma. I USA ställer de till exempel om klockan till sommartid två veckor före vi gör. Det är alltså bäddat för förvirring!

Förra året när jag skulle ställa om min väckarklocka till sommartid fick jag det lilla vredet man vrider på i handen. Jag blev mycket förvånad, den väckarklockan hade ju varit med ett bra tag! Men antagligen var det väl därför den gav upp och därför inget annat att göra än att hiva den och köpa en ny. För kvar i vintertiden ville jag då rakt inte stanna!

Klockan på bilden är vad jag skaffade mig istället. När den var ny var den största utmaningen att vänja mig vid tickandet, något jag inte tänkt på att den kunde göra. Min gamla klocka tickade nämligen inte alls och den här slår på en gång-gång i jämförelse! Men efter bara några sömnlösa nätter vande jag mig och nu känns det tickande ljudet som hemma. Och inte krånglade den vid årets tidsomställning heller, så vi trivs fint ihop!

Det här inlägget postades i tankar för dagen, våren och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om att ställa fram grillen

  1. Sandra Ajax skriver:

    Kan nog vara bra med en vanlig klocka eftersom mobilerna inte alltid är att lita på…

    Svar: Ja, i höstas var det mer teori/ekonomi/projektledning och nu i vår har det handlat om tryck-processen och det grafiska! Kul att du gillar inläggen om utbildningen :)

Kommentera

