Lost City Radio av Daniel Alarcón

Den här boken är min senaste utlästa.

Nu när jag bor i Holland försöker jag läsa på engelska så mycket som möjligt för att förbättra mitt ordförråd och bli bättre på att uttrycka mig.

Boken handlar om Norma som är den mycket populära rösten i radioprogrammet Lost City Radio och vars man Rey försvann tio år tidigare. Radioprogrammet som Norma leder går ut på att försöka återförena folk som tappat bort sina anhöriga under kriget. Det görs genom att anhöriga får läsa upp namnen på de försvunna i direktsändning på radion och sedan får allmänheten ringa in till stationen.

En dag dyker en föräldralös pojke vid namn Victor upp på radiostationen med en lapp med namn på folk som försvunnit från hans by. Och bland namnen på lappen står Normas makes. Det är i det här läget som vi som läsare får börja följa med i historien.

Under de första 50 sidorna jag läste i den här boken var jag bara förvirrad. Jag hade nämligen fått för mig att den utspelade sig i Indien, något som bara var totalfel. Det visade sig senare att boken utspelar sig i ett fiktivt land i Sydamerika där guerillastyrkor länge har stridit mot regeringen. (Jag var ju tvungen att googla för att reda ut mitt egenpåhittade missförstånd!) Men efter att ha kommit över den inledande förvirringen drogs jag snabbt in i boken.

Den berättas både i nutid och med tillbakablickar på sånt som hänt tidigare och det gillar jag. Det är ingen upplyftande bok, utan den visar att krig aldrig gör något gott. Det trasar bara sönder människor, människoliv och familjer. Men trots det dystra temat var det en mycket bra bok och det bästa var att jag inte hade någon aning om hur det skulle sluta förrän på sista sidan. Och sådana böcker gillar jag.

Det här inlägget postades i böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

