Amsterdam dag 1

På April månads första dag satte jag mig på tåget och åkte till Amsterdam för att möta upp min moster G.
Vi började med att bege oss till hotellet där vi checkade in och fick ett rum med sån här bra utsikt! Men vi upptäckte ganska snabbt att ett rör under handfatet läckte vatten så när vi skulle bege oss ut i det fina vädret sa vi till i receptionen.
Men det läckande röret var ju som tur var inte vårt problem, utan vi kunde i godan ro bege oss till Vondelpark.
Och i Vondelpark hade våren verkligen kommit. Kolla här bara:




En rolig detalj i parken var att det flög omkring en massa papegojor. Om ni kollar noga så ser ni hur det sitter en grön en i trädet här ovan!
Sen promenerade vi vidare utanför parken längs med en kanal. Jag gillade det här pilträdet väldigt mycket!
Men ganska snart blev vi hungriga. Vi hittade en restaurang som såg mysig ut, men som var fullsatt, men de rekommenderade oss en annan som låg nära. Den hette ”Spelt”. När vi beställt maten fick vi de här getostchipsen med senapspulver på som snacks. Det var rysligt gott!
Till huvudrätt åt vi båda två den här fisken, vitling var det, med grönsaker, potatis och vita jordgubbar. Dör lite så gott var det.
Efterrätten var inte fy skam den heller. Jordgubbscheesecake i delar. Jag ville inte att det skulle ta slut så jag åt saktasaktasakta.
På hemvägen promenerade vi förbi den här snubbens hus
och broarna i närheten var så här fint dekorerade.
Väl tillbaks på hotellet fick vi byta rum, utsikten var kanske inte lika fin, men rummet var större och vi var sömniga så vi gnällde inte.
Och så var det med den första dagen i Amsterdam! Fortsättning följer.

Det här inlägget postades i holland, utflykter och äventyr, våren och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Amsterdam dag 1

  1. Karin skriver:

    Ni verkar ha haft det härliga i Amsterdam tillsammans!
    Men jag tänkte på det… hur ska jag klara mig i parkerna då det flyger omkring papegojor!? Då papegojor är det enda jag är allergisk mot! Hjalp! ;-)

  2. Gun skriver:

    Vilka fina foton du tagit! Och på knopparna i Vondelpark, maten . … .Det vattnas än en gång i munen när jag ser bilderna. Väntar med spänning på fortsättningen.
    Kram
    Gun

  3. Ping: 2011, april – juni. |

Kommentera

