Amsterdam dag 2

Andra dagen i Amsterdam vaknade vi till det här strålande vädret.
Efter en god frukost begav vi oss ut på en kanaltur.
Första stoppet var den här damens hus som numera är museum.
Eftersom det var kö till Anne Franks hus
passade vi på att titta på typiska holländska hus
beundra gatlyktorna
och äta kaffekarameller.
Men till slut var vi framme!
Inne på museet fick man inte fotografera och det respekterade jag.

Jag läste Anne Franks dagbok när jag var yngre och precis som att jag då tyckte att det var svårt att föreställa sig hur deras liv som gömda såg ut så var det faktiskt inte lättare nu. Museet är väldigt välbesökt vilket gör att det alltid är folk i alla rum och med allt tjatter runtomkring på tusen olika språk är det svårt att föreställa sig att alla som gömde sig här var tvungna att var knäpptysta större delen av sin vakna tid. Rummen som tillhörde själva gömstället var inte möblerade, detta på Anne Franks pappas begäran eftersom alla möbler konfiskerades när de blev upptäckta. Jag förstår varför han inte ville att det skulle möbleras med kopior, men det hade varit lättare att förstå vilken kompakt yta de tvingades leva ihop på, om möblerna varit där. På det stora hela var det ett mycket bra museum, det kändes nästan som att kliva in i en modell av Annes dagbok och den känslan förstärktes av att det satt citat från dagboken i alla rummen. Det gjorde att historien kom väldigt nära. Om du är i Amsterdam bör du verkligen ta dig tid att gå hit.
Den ”riktiga”porten till Anne Franks hus som var den som användes när hon gömde sig här.
Efter museet hade vi hunnit bli hungriga. Vädret var lite blåsigt, men solen sken och det var varmt i luften så vi letade upp en liten bar vid en kanal.
Hejsan, här sitter jag och kisar mot solen och vinden.
Medan vi väntade på maten njöt vi av folklivet, som de här herrarna som åkte förbi spelandes trumpet.
Jag beställde potatis-och-purjolöks-soppa men fick serverat svamp-soppa samt en ursäkt från servitören. Tydligen hade han råkat erbjuda mig gårdagens soppalternativ. Hursom svampsoppan var varm och god, så det gjorde inte så mycket.
Efter maten promenerade vi en liten sväng
och sen åkte vi lite mer kanalbåt.
Till slut hamnade vi här, på Rembrandtplein, där det satt en hel massa folk och bara njöt av vädret.
När vi var på väg därifrån kom det såna här roliga transportmedel! Jag tror att de kallas för ”segways” och jag har förut bara sett dem i mina amerikanska tv-serier. Så roligt att se dem på riktigt! Jag är så imponerad över att de kan hålla balansen på dem.
Men, det vi var på väg emot var blomstermarknaden.
Här kunde man köpa tulpanlökar som man köper lösgodis,
blommor på burk, men även andra former av ”blommor” som ni ser,
och kaktusar.
När vi var nöjda och lite matta gick vi in på ett hotell där G kunde få en espresso och vi kunde låna toaletten. Innan vi gick passade vi på att ta med oss lite hotellkarameller.

För nu var det nämligen dax för shopping! Men då fick kameran stanna i väskan, för jag hade fullt upp med att bläddra bland böcker, prova kjolar och testa skor.
När vi var nöjda med shoppingen letade vi upp en restaurang att äta på.
Jag åt gnocchi med aubergine, tomat och rökt ost. Nomnomnomnom!
Efter maten vilade vi en stund innan vi gick hemåt. På vägen passerade vi den här affären där man kunde köpa speldosor. Jag blev alldeles till mig, för jag har nämligen exakt en sådan här som jag fick när jag var liten. Var den kommer ifrån har jag alltid undrat för jag har aldrig träffat någon annan som har en. Men nu vet jag att min kanske kommer ifrån Amsterdam.
Tillsist gjorde vi även ett pitstopp för irish coffee och myntate. Men sedan fick dagen vara slut, vi var rätt trötta men mycket nöjda!

Det här inlägget postades i holland, utflykter och äventyr, våren och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Amsterdam dag 2

  1. Ping: 2011, april – juni. |

Kommentera

