One Day av David Nicholls

Även om skolan var krävande i april hann jag läsa ut tre olika böcker. Det här är den första; One Day av David Nicholls.

Den handlar om Emma och Dexter som lär känna varandra den kvällen de båda slutat gymnasiet. Läsaren får sedan följa de båda karaktärerna en dag om året de kommande tjugo åren.

Jag älskar den här boken! Den är välskriven och historien blir så spännande när du får ett helt år rekapitulerat för dig genom att läsa om vad som händer den 15 juli varje år. Det ger historien ett ovant perspektiv.
En del böcker fastnar man i från första stund och det här var en sån. Faktum är att jag vet exakt vilket stycke som gjorde att jag fastnade. Det är stycket ovan. Från sekunden jag läste: ”Dexter Mayhew. She peered up at him through her fringe as he leant against the cheap buttoned vinyl headboard and even without her spectacles on it was clear why he might want to stay exactly this way.” var jag totalfast i den här boken som faktiskt har ett mycket oväntat slut.
Läs den omedelbart!

Det här inlägget postades i böcker, favoriter, holland och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till One Day av David Nicholls

  1. Karin skriver:

    Åh! Den har jag hört talas om och uppskriven på min ”måsteläsaboklista”!
    Men jag har inte haft tid eller hunnit fixa. Samt att det är lite dumt att ha med sig en lånebok ut till Vässarö då jag ska stanna här i mer än två månader.

  2. elin-alice skriver:

    oh, jag ska nog gå till biblioteket och låna den!
    re: det är lätt som en plätt och alldeles gratis att få monki-tidningen (fast den kommer inte särskilt ofta). http://www.monki.com/world/friends

Kommentera

