Familjen på besök dag 2: lustiga hus, shopping och middag på spett

Andra besöksdagen började för min familjs del med en busstur ut till den lilla förort där jag bor. Jag mötte dem vid bussen och vi gick till bageriet och köpte fikabröd. Sen fick de se mitt lilla rum samtidigt som vi förmiddagsfikade.
Efter fikat gick vi på promenad i området där jag bor. Vi tittade mest på de skojiga husen.
Det finns alla sorter.
Vi gick en sväng längs med floden också, fast tyvärr gick ingen gigantisk pråm förbi just då. När vi var nöjda for vi in till stan.
Klockan sa att det var lunchdax så vi slog oss ned på en bar. Konstigt nog var det för varmt att sitta i solen. Det har aldrig hänt oss i april förut. En mycket märklig men härlig känsla!
Vi åt grillade mackor (kolla fina mönstret!)
och getostsallad.
Efter lunchen knatade vi in en sväng i St. Stevens Church. Den är omringad av de här små söta smala holländska husen.

Och efter det begav vi oss ut på shoppingstråt! Då blev det inga foton tagna, men jag med flera blev varsin klänning rikare.
Efter att ha vilat och duschat och gjort oss i ordning begav vi oss iväg mot middagen!
Vägen dit gick igenom Nijmegens äldre delar och vi såg blandat annat den här träd-tak-terassen! De måste ha fantastisk utsikt därifrån…
Efter en stund kom vi fram till promenaden längs med floden.
Restaurangen vi hade bokat bord på låg nämligen på en båt!
Den hette Quirin’s och serverade portugisisk mat. Ingen av oss kunde komma på att vi hade ätit det tidigare.
Medan vi väntade på maten tittade vi på inredningen, pratade om dagens påhitt och funderade på morgondagens utflykt.
Sedan kom äntligen middagen! Det var den här portugisiska specialitén där du väljer vad som ska sättas på spettet, alltså vilken sorts kött eller fisk, och sen grillas det och serveras tillsammans med två olika sallader, två olika såser samt potatis som är friterad.
Jag valde lammkött. Nomnomnomnomnom!
Och medan spetten droppade marinadrester åt vi gott och njöt av varandras sällskap.
Jag valde Creme Brulee till efterrätt, men den gjorde sig inte på bild, så ni får en bild på Mamas och min systers äppelpaj istället.

Efter det var vi mätta och trötta så vi gick hem och sov. Nästa dag skulle nämligen innebära uppstigning i ottan eftersom vi skulle ut på äventyr!

Det här inlägget postades i favoriter, holland, påhitt, sommar, våren och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Familjen på besök dag 2: lustiga hus, shopping och middag på spett

  1. Ping: 2011, april – juni. |

Kommentera

