Familjen på besök dag 3: tulpaner i massor, snackiga turister och kinesiskt

På Påskdagen steg jag upp samtidigt som solen. Jag och Påsk-besökarna skulle nämligen på utflykt!
Men först åt vi god hotellfrukost
i trevligt (och här djupt koncentrerat) sällskap.
Efter det satte vi oss på tåget och vinkade hej då till Nijmegen för dagen.
När man åker tåg i Nederländerna finns det alltid något att titta på, och det är inga ändlösa granskogar eller böljande ängar som i Sverige, utan istället knäppa hus, kanaler och människor.
Efter en avslutande busstur kom vi fram till dagens första mål: Keukenhof som är som ett nöjesfält men baserat på blommor, och då framförallt tulpaner, i alla möjliga former och färger. Vädret var som sommar och det i kombo med helgdag gjorde att det var knökat med folk.
Det var ett tulpan-eldorado som aldrig tog slut.
Som tur var fanns det gröna växter också, och en hel massa träd.


Men mest handlade det så klart om tulpaner!
Och vi var inte direkt ensamma om att vara där för deras skull. Tulpanerna var dagens huvudperson så vi tittar lite till:


Blommorna var mycket konstfullt planterade över hela parken. Lite som en regnbåge som fått fnatt för att färgerna flyttat på sig.
Ibland var det skönt att vända blicken uppåt och få lite lugn mitt i all färg-hysteri.
Det var inte bara färgerna som var olika, utan det fanns olika sorter också. Det här är en papegojtulpan. En av mina personliga favvosar.
Jag tror att det här också var någon form av tulpan. Jag gillade att den var grön för jag har aldrig sett en grön tulpan förut!
Röda tulpaner var nog vanligast, tror jag. Fast de var ju så klart aldrig bara röda, skiftningarna i nyanser var oändliga.

Efter mycket promenerande kom vi fram till ett ställe med mer träd och mindre tulpaner. Jag älskade de här och tänkte att de var körsbärsblommor, eller kanske äppelblom.
Det som vi alla verkligen ville se var tulpanfälten och här får vi en första glimt av dem.
På jakt efter en bättre vy över tulpanfälten passerade vi den här kaninen. Staketet runt den är förmodligen för att hindra klåfingriga personer från att peta på den, men jag kan inte låta bli att leka med tanken att det är där för att kaninen är så hoppig.
Vita pärlhyacinter hade jag aldrig sett förut.
Det tog längre tid att hitta en bra vy över fälten än vad vi trodde. Jag ville ha några hopp-kort så vi passade på att stanna en stund och ta några stycken, men inget av dem blev särskilt bra. Däremot blev de väldigt roliga!
Den här tror jag att vi skrattade åt i en kvart efteråt.
Och till slut kom vi fram till fälten. De både såg ut och såg inte ut som jag tänkt mig. Jag trodde att de skulle vara mycket större och med många fler blommor och färger. Fast jag gissar att de flesta tulpanerna redan var plockade vid det här laget. Det var ju ändå slutet av april.
Efter det var vi alla väldigt nöjda med tulpanerna. Så vi krånglade oss ut från Keukenhof och alla människor och
åkte buss och tåg in till Amsterdam som var dagens andra utflyktsmål.
Där var det om möjligt ännu varmare och svettigare än i parken, kanske extra mycket för att vi åkte kanalbåt. Vi började med att passera den gigantiska cykelparkeringen precis vid Amsterdams central.
Vi passerade husbåtar och
kyrktorn som stretade upp mot himlen.
Som tur var hade vi vatten med oss så att vi kunde släcka törsten. Nåt vi däremot inte kunde stänga av var det eviga tjattrandet från de allehanda turister vi var omgivna av.
Kanalturen fortsatte förbi den berömda ” Skinny Bridge ”,
män i gummibåtar,
små söta terrasser som vi ville ligga och lata oss på,
en konserthall
och en och annan farkost av äldre typ, samt mycket mera. Sedan var kanalturen slut och vi var tvungna att pusta ut med kalla drycker på närmsta bar.
Hungriga hade vi hunnit bli också, så sista anhalten i Amsterdam blev en kina-restaurang.
Jag gillade inredningen, det fanns så roliga detaljer. Som den här lampan, till exempel.
När vi var mätta och nöjda och hade snurrat på snurrskivan i mitten av bordet tusen gånger (gärna precis när någon sträckte sig efter skeden för att ta mer ris) så sa vi tack och adjö och åkte tåget tillbaks igen. Och det var den tredje mycket förträffliga dagen!

Det här inlägget postades i favoriter, holland, sommar, utflykter och äventyr och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Familjen på besök dag 3: tulpaner i massor, snackiga turister och kinesiskt

  1. Ping: 2011, april – juni. |

Kommentera

