Om holländare och cyklar

Jag och min cykel har vuxit ihop. Vi är numera som en enda organism så fort jag sätter ned min rumpa på sadeln. Vi är en mycket cykel-snabb enhet som susar fram på Hollands ljusröda cykelbanor i en rasande fart. Än så länge kan jag utan problem klä av och på handskar och mössa, knäppa och knäppa upp knappar med en hand, klä av mig koftan och fotografera med ganska stadig hand samtidigt som jag cyklar. Jag övar fortfarande på att klä av mig jackan (gummibanden i muddarna tar emot) och alltid på att kunna cykla utan händerna på styret.

Men min nyvunna kunskap är ingenting jämfört med holländarna och deras cyklar. De kan utan problem cykla utan händerna på styret långa sträckor fast det blåser och de måste cykla över gupp. (Att kunna cykla utan händerna på styret verkar vara medfött, genetiskt betingat.)

Det finns ingen gräns för vad man kan transportera på en cykel, lådor med köksmaskiner, javisst! cykla och dra en rullväska efter cykeln, inga problem! Tjejer och killar som sitter som i damsadel på pakethållaren och skrattar eller små barn, nästan spädbarn, som sitter (utan hjälm) i en litenliten barnstol mellan styret och sadeln med föräldrarnas armar på var sida om eller ibland med förälderns ena hand på stora syskonets axel som cyklar på en egen cykel bredvid.

Män i kostym med cykelklämmor i kostymbyxorna och läderportföljen fastsatt under färgglada gummiband på pakethållaren. Unga män i skjorta och byxor med vinden fläktandes i håret som lojt cyklar förbi i solskenet. Unga tjejer på skramliga cyklar med väskan hängd på styret och en cigarett i handen och en vän som cyklar bredvid.

Att snyta sig i en näsduk, hålla i en back full med öl på pakethållaren eller cykla med ena handen på cykelstyret på cykeln bredvid sig och liksom ”leda” den. Ha två knökfulla matkassar på styret och ändå cykla utan att hålla i. Cykla med ett paraply i ena handen samtidigt som regnet öser ned. Plocka upp mobilen från jackfickan, äta en smörgås och sätta upp håret. Allt detta behärskar holländarna med sällan skådad elegans.

Och jag, jag cyklar bredvid och är djupt imponerad.

Det här inlägget postades i holland, tankar för dagen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Om holländare och cyklar

  1. Mama skriver:

    Vilken fantastiskt målande beskrivning!!!
    Bra skrivet!
    Jag hann se en del av holländarnas konster och det var otroligt imponerande!

  2. InaFina skriver:

    Ett av dina bästa blogginlägg hittills :)

  3. Calle skriver:

    Superkul! :)

  4. Ping: 2011, april – juni. |

Kommentera

