Min mormors historia

Den tredje boken jag läste ut förra månaden var den här, ”Min Mormors Historia”. Den är en antologi där 12 svenska författare har skrivit om sina mormödrar.
Jag fick den i julstrumpan i julas men sparade den för att ta med till Holland. Sen har jag läst ett kapitel lite då och då, så jag har nog hållt på med den i minst en månad.

Det har överlag varit väldigt rörande att läsa om alla dessa mormödrar och deras i många fall fascinerande livsöden. Jag har skrattat, gråtit, förfärats och förundrats. Några historier tyckte jag inte alls om, andra lämnade inget särskilt efter sig men alla fick mig att tänka extra mycket på min egen mormor.

Sen så var det så klart några historier som fastnade lite extra:
Som den om Märta Tikkanens mormor.
Eller den om Agneta Pleijels.
När jag läste om Katarina Mazettis grät jag, inte för att den egentligen var särskilt sorglig, utan för att den utspelade sig i min hemstad som också är den stad där min mormor växte upp.
Bodil Malmsten skrev så där typiskt Bodil-Malmstenigt och det gjorde att hennes historia stack ut.
Maria Ernestams historia är också en favorit.
Liksom Zinat Pirzadehs. Jag älskar att de hade med foton på sina mormödrar. Det blir extra fint då, särskilt som de är svart-vita.

Läs den. Jag ger den mina varmaste rekommendationer!

Det här inlägget postades i böcker, favoriter, holland, julen och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Min mormors historia

  1. Mama skriver:

    O vad roligt att du tyckte om den!
    Det gjorde jag också!

Kommentera

