Tredje London-dagen

Tredje dagen som var en söndag började med frukost
och regn.
Fast det gjorde inte så mycket för vi hade bestämt att söndag var museum-dagen. Först åkte vi hit, till mitt favorittorg, Trafalgar Square.
Struntsamma att det regnade, vi var ju i London!
National Gallery var målet och mer specifikt en av deras guidade turer, en 60 minutes taster tour. Av alla museer jag har varit på är National Gallery tveklöst de med bäst guidnings-koncept. Två gånger om dagen kan du gå den här taster-touren och den tar ungefär 1 timme. Guiden är i regel väldigt påläst och tar gruppen med sig till 4-5 olika tavlor. Vilka tavlor det blir är olika varje gång (perfekt, för då kan man gå tusen gånger!) och vanligtvis börjar man bland de äldsta tavlorna från 1250-talet och går framåt i tiden till tavlor från omkring sekelskiftet 1900. När vi var där i söndags var det dock så mycket folk (på grund av vädret så klart) att vi började bakifrån istället. Men det gick lika bra det!
När vi kom ut från museet såg vi den här fantastiska tavlan! Det var en ”levande” kopia av en van Gogh tavla, mycket häftigt även om jag tycker att de inte riktigt hade hittat rätt färger till allt.
Sedan gav vi oss ut på jakt efter någonstans att äta lunch. På stället som vi tillsist hittade hade ett helt litet filmteam förskansat sig. Här är de på väg ut när regnet stillat sig något. Tjejen i rött och svart sa att de skulle spela in en tv-serie men jag vågade inte fråga vilken. Damen i svart kjol och mörkblå kort jacka var skådespelerskan.
När vi ätit klart svängde vi in på Waterstones och förvillade oss bland böckerna en stund, innan vi promernerade vidare. Vi skulle nämligen till ett till musuem.
Tate Modern, som var målet, ligger i den här byggnaden på Themsens södra stran.
Vägen dit går över Millenium Bridge, eller Wobbly Bridge som den också kallas, och nu hade det äntligen slutat regna.
Hej då Themsens norra strand!
Hejsan Turbine Hall i Tate Modern! Det var första gången för mig på det här museet och jag blev så himla tagen av Turbinhallen. Jag har bara sett den på bild förut, och jag kan säga med en gång att bilden inte gör den rättvisa!
Det fanns mycket att se, det jag helst av allt ville se var de handmålade solroskärnorna av porslin. I flera månader har det legat tusentals sådana utspridda i just Turbinhallen, men som ni såg på föregående foton så låg de inte kvar där nu. Jag trodde att jag hade missat dem helt och hållet och blev därför så himla glad när jag såg det här mini-berget i ett av utställningsrummen.
Mannen som ligger bakom porslins-solroskärnorna är den kinesiska konstnären Ai Weiwei.
Varenda kärna är enskilt handmålad. Handmålad. Jag säger bara det.
Men det fanns så klart mycket mer att se. Tate Modern har bara modern konst, och man kan säga att de tar vid där National Gallery slutar.
Många våningar fanns det och kartan som visade det var mycket innovativ.
För att ta sig mellan våningarna åkte man rulltrappa. Så himla dumt tycker jag, för det förtog hela museum-känslan! Det blev istället hetsig-shopping-galleria-stämning, och så ska det ju bara inte vara.
Men det fanns ju mycket fin konst också, som Monet till exempel.

Sedan fanns det lite konstig konst också, men det tycker jag det ska finnas när det är ett museum för modern konst.
Popkonst fanns det också.
Några jag inte hört talas om tidigare var ”Guerilla Girls”. De gjorde olika fyndiga affischer som påtalade den diskriminering som kvinnliga konstnärer utsätts för i musei- och galleri-världen. De var tydligen mest verksamma på 80-talet och vad jag förstod så vet man än idag inte exakt vilka som låg bakom gruppen.
Efter Tate promenerade vi tillbaks över floden igen och landade på ett Starbucks i skuggan av St. Pauls Cathedral. Vi behövde vila fötterna och värma kroppen och andas.
Vi avslutade söndagen med middag på en mysig pub och sen åkte vi hem för att se om vi skulle lyckas stänga våra resväskor eller inte. Nästa dag var nämligen sista dagen.

Det här inlägget postades i sommar, utflykter och äventyr och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tredje London-dagen

  1. Ping: 2011, april – juni. |

Kommentera

