Det holländska vädret i juni

Om april var en sommarmånad, om man tittar på hur vädret faktiskt var, så kan jag med största säkerhet säga att juni kommer att bli ihåg kommen som en regning vårmånad alternativt höstmånad (om man är riktigt irriterad).

När jag satte mig på cykeln mot Samson i torsdagskväll var himlen blå men med några moln. Det blåste lite, men det är inte ovanligt. Allt verkade hyffsat lugnt, inget regn i sikte. Men vis efter den senaste månadens plötsliga skyfall blev jag inte förvånad när det efter två tredjedelar av vägen börjar regna. Jag och mina skor tog skydd i en busskur.
Cykeln fick dock stanna utanför.
Efter en stund börjar det ta i en del.
I det här landet cyklar de med paraply för att skyla sig mot regnet. Sen kan man ju undra hur effektivt det är?
Vid det här laget fullkomligen öser regnet ned och jag är så glad över att jag var klok nog att stanna där jag gjorde.
Ja, ni ser ju bara. Det regnade så att hela gatan bara kokade.
Efter en kvart hade regnovädret dragit vidare, regnbågen kom fram och jag kunde torr fortsätta min cykeltur mot kvällens mål.

Den här händelsen är ett typexempel för hur det holländska vädret har varit (och fortfarande är) den här månaden. Sa jag att jag längtar efter sommar och sol?

Translation:
If April was a summer month, when judging only from how the weather actually were, then June will go down as a rainy spring month, or if you are annoyed by the weather, as an autumn month.

When I started my ride to Samson on Thursday evening it was a bit sunny, windy but that is it almost always, and it did not look like it was going to start to rain anytime soon. But me, being rather smart, after this last month’s all of a sudden rainstorms was not at all surprised when it after two thirds of the way started to rain. I did the only rational thing in that situation, I took cover in a busstop.

The pictures tell the story pretty well and are a very typical example of how the weather have been (and still are) here in Nijmegen in June.

Did I say that I long for summer and sun?

 

Det här inlägget postades i holland, sommar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det holländska vädret i juni

  1. Ping: 2011, april – juni. |

Kommentera

