the end is not near, it’s here

Idag är dagen då jag lämnar Nederländerna för nya äventyr. Det känns så märkligt att 5 månader redan har gått, jag kom ju igår?! Så går tankarna fortfarande ofta.
För tiden är en sån märklig uppfinning.

För en månad sedan åkte en vän hem och då var jag lätt panikslagen över att jag bara hade en månad kvar. Jag var ju inte klar med någonting! Allra minst med min egen upplevelse.

Två veckor senare hade jag vant mig vid tanken. Tanken på svensk mat, att förstå vad alla säger, nästan jämt, min lilla lägenhet i lilla hemstaden. Tanken på den gamla svenska rutinen.

Och för en dryg vecka sedan, ja då började jag längta. Efter svensk mat (a-fil!), dagstidning till frukost, doften av havet, min familj, alla vännerna som jag inte sett på alldeles länge och att slippa dela kök med åtta andra.

Och idag är åk-dagen. Jag har sagt mina farväl och känner mig nu så redo som jag tror att jag någonsin kommer känna mig.
Det här var det första jag såg och det kommer vara det sista jag ser. Cirkeln är sluten.
Jag har haft en fantastisk upplevelse här.

Translation:
Today is the day of my departure from the Netherlands. It feels so weird that 5 months have passed already, did I not just arrive?!

A month ago a friend left and back then I was slightly panicked about the fact that I only had one month left. I was far from done with anything! And least of all with my own experience.

Two weeks later I had gotten used to the idea. The idea of Swedish food, to understand what everybody is saying, most of the time, my small apartment in my small hometown. The thought of my old Swedish rut.

And about a week ago I started longing. Longing for Swedish food, a newspaper with my breakfast, the salty smell of the sea, my family, all my friends which I have not seen in far too long and the thought of not having to share my kitchen with eight other individuals.

And today is leaving-day. I have said my goodbyes and am feeling as ready as I think I will ever feel. The train station was the first thing I saw when I got here in January and it will be the last thing I see today. The circle is closed. I have had a lovely time here.

Det här inlägget postades i holland, sommar, tankar för dagen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till the end is not near, it’s here

  1. Sandra Ajax skriver:

    Jag var bara borta en månad – det gick fort! Men förstår att dina månader också måste gått fort :) Hoppas du har en fantastiskt fin sommar!

    Och ja, San Francisco var helt underbart! Du måste åka dit :)

Kommentera

