Calella de Palafrugell dag 2

Tänk att än en gång få vakna till det här!
Vi börjar med att gå och bada.
Färskt bröd på vägen hem.
Och så frukost på balkongen.
Sedan promenerar vi till Lla Franc, byn bredvid, för att boka bord för kvällen.
Det är varmt, så glass måste vi ju ha innan vi går tillbaks.
Sen går vi hem igen,
på vägen hem passerar vi det här huset, som jag dessvärre inte lyckas fota ordentligt.
Lunch-time! Melon med lufttorkad skinka. Dör vad gott!

På eftermiddagen gick vi till stranden och bara låg i solen och gjorde ingenting.
Sedan är det plötsligt kväll och dax att äta middag. Här sitter jag med min Fanta Limón.
Vi börjar med förrätt. Jag äter husets grönsallad och min Papa äter räkcocktail.
Och så huvudrätt. Jag åt kyckling med en gudomlig Roquefortost-sås och pommes! Nomnom. Mama åt stek med grillade grönsaker.
Restaurangen vi var på heter León och är en restaurang dit vi ofta gick när vi var här på semester hela familjen. Fast det är många år sedan nu. Nu brukar vi inte ens bo i den här byn längre, men vi går hit en gång då och då i alla fall.
När vi var yngre tyckte vi att det roligaste med León var att man kunde se ned i köket när man gick en trappa upp till toaletten. Jag tycker fortfarande att det är kul.
Vi åt efterrätt också. Mama valde yoghurt med honung.
Och jag åt Crema Catalana. Åh, älskar’t!

Sedan fick det var nog för jag var dötrött så då gick vi hem. Mama fnissade åt mig och sa att jag var som en liten tant och det var nog sant. Men, det blir så när man inte varit ledig på länge. All spänning släpper och plötsligt kan man sova ordentligt och då vill man nästan inget annat. Men, trötthet eller ej så var det en utmärkt andra dag!

Translation:
The second day in Calella awakes me once again with a wonderful view. We start off the day with a swim, shopping fresh baguettes and eating breakfasts. Then we go for a walk to Lla Franc, which is the village next up the coast from ours, where we book a table for the night and eat icecream. Back home again we eat melon with ham for lunch and then spend the afternoon at the beach in the sun, swimming and doing nothing.

All of a sudden it is evening and dinner-time! To start with I have a green sallad and my Dad has a shrimp coctail. My main course is chicken and fries with a delicious sauce made of Roquefort cheese. My Mum eats a steak with grilled vegetables. We are eating our dinner at a restaurant called León, which is a place we used to go to a lot when all of the family went here on vacation, years ago. The most fun thing about it, at least us kids thought so, is that when you take the stairs up to the toilet you can see right down into the kitchen. I actually still think it is a lot of fun. We had desserts as well. Yoghurt with honey for my Mum and Crema Catalana for me.

Then I was dead tired so we went back home. My Mum gently laughed at me, jokingly calling me an old lady, because of this, and I think that at that moment it was true. But, this is what happens when you finally have some time off and all the tension wears off. Suddenly you can sleep properly again, and then it is almost the only thing you want to do… But, being tired or not, it was a truly great second day!

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, sommar, utflykter och äventyr och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Calella de Palafrugell dag 2

  1. Mama skriver:

    Åh vad härligt det var! Jag längtar tillbaka! Brrr för detta kalla land där jag får be om en rumsvarm Loka för att inte frysa ihjäl!

  2. Ping: 2011, juli – september. |

Kommentera

