En del av mitt hjärta lämnar jag kvar av Diana Janse

Det är längesen jag läste ut den här boken nu, men jag har liksom inte riktigt hunnit tänka ordentligt på den förrän nyss.

Boken är upplagd som en serie dagboksanteckningar somDet hänger ihop på ett mycket osammanhängande vis. Men det är också det som gör att jag tycker om den. Den är skriven av en kvinna, Diana Janse, som varit diplomat på svenska ambassaden i Kabul, Afghanistan under två år. Boken är baserad på de iakttagelser hon gjorde under den tiden. För mig är det en helt ny värld som öppnas, vardagliga problem får en helt ny dimension när Janse brottas med bristen elektricitet och en mycket feg tjänsteman från SIDA (eller vad det UD?) som ställer inte sitt besök på ambassaden för att säkerhetsläget inte går att lita på. Känslan av frustration flyter tydligt ut genom boksidorna. Den flyter ut på ett sånt sätt att jag, fast jag är tryggt sittandes på ett tågsäte i södra Sverige, blir riktigt upprörd över det absurda i situationen.

Om du vill läsa om Afghanistan på ett annat sätt än vad som skrivs i nyhetsrapporteringen är det här verkligen en bok jag rekommenderar.

Det här inlägget postades i böcker, favoriter och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till En del av mitt hjärta lämnar jag kvar av Diana Janse

  1. Ping: 120 minutes |

Kommentera

