Göteborg dag 1

När november spillde över i sin andra hälft, närmare bestämt en rysligt tidig morgon, satte jag mig tillsammans med min klass på en buss.
Målet var Göteborg dit vi skulle på studieresa.
När vi kommit fram började vi med att åka upp till Ale som ligger lite norr om Göteborg. Vi skulle nämligen titta på den nya motorväg och den nya dubbelspåriga järnvägen som snart är färdigbyggd däruppe. Så vi åkte helt enkelt några varv fram och tillbaka tillsammans med kommunfolk och vägfolk som berättade vad vi såg.
Efter det gick vi inomhus där vi lyssnade på en föreläsning, fikade
och tittade på en utställning som handlade om den väg och järnväg vi just åkt och sett på.
Sedan svängde vi in till Göteborg och vandrarhemmet och lämpade av väskorna för att i princip genast vända norrut igen tillsammans med I. Hon är nämligen från Göteborg och jag och ett par vänner var hembjudna till henne på middag.
Förutom god middag och hemskt trevligt sällskap fick vi presenter alla tre. I har nämligen varit ute och rest, först Transibiriska järnvägen från Moskva till Peking och sedan reste hon runt i Kina också. På fotot är den finfina sjalen som jag fick.
Hon visade andra saker de tagit med hem och berättade om resan, det var riktigt roligt att höra eftersom jag aldrig varit i vare sig Kina eller Ryssland.
Sedan pratade vi förstås om allt möjligt också, så där som det blir när man inte har setts på ett tag. Och när vi var nöjda och väldigt sömniga for vi in till vandrarhemmet igen och så var det med den första dagen på västkusten!

Translation:
When the first half of November was gone I went to Gothenburg together with my class at uni. On the first day we had a look at a new motorway and train track project that soon will be ready and after leaving our bags at the hostel me and my friends was invited home to another friend’s house for dinner and talking. She had been traveling for the past month so we were really happy to see each other again. After a nice evening with great food, company and talks we went back to the hostel to sleep. The first day had ended.

Det här inlägget postades i det dagliga slitet, utflykter och äventyr, vinter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.