Göteborg dag 2

Andra dagen i Göteborg började med…
frukost,
en liten busstur
och en fantastiskt fint blå himmel, hurra!!!
Förmiddagen spenderades på Göteborgs stadsbyggnadskontor
där blev vi bjudna på fika och föreläsning.
När vi kom ut var det fortfarande sol och vi for vidare till nästa anhalt,
nämligen stadsbiblioteket, som (tror jag) Karin Boje står staty utanför.
Där tittade vi på en utställning om projekt Centrala Älvstaden, vilket också var det som vi hade snackat om hela morgonen.
Efter det var det lunch-dax och jag åt det här mycket mumsiga!
Stället vi åt på hade som deal att om man köpte lunch där fick man en timmes bowling på köpet. Jag fokuserade mest på ätandet, men några hann med att bowla också.
Efter lunchen skulle vi vara ute hela eftermiddagen och jag var helt överlycklig eftersom vädret var så här strålande! Det är nog bästa soldagen jag haft under både november och december.
Tillsammans med ett par trevliga guider skulle vi nämligen promenera Gamlestaden runt. Det är ett utvecklingsområde som ska rustas upp och piffas till.
Vi såg också minnesstenen som visar var det ursprungliga Göteborg låg (om jag kommer ihåg rätt).
Men efter det var det dax för en överraskning som blev en höjdpunkt!
Vi fick nämligen, iförda arbetskläder, gå upp och promenera på ett nytt motorvägsmot, Partihallsförbindelsen. Den skulle tas i bruk bara ett par veckor senare.
Så upp upp gick vi,
utsikten var helt magnifik! tänk att den ska slösas bort på ett gäng eländiga bilar! pfuit.
och jag var så klart lyckligare än ett barn på julafton!
Vi hade skor med stålhätta på, det har jag inte haft på mig sedan mina doc-martins-tider! De var rätt tunga att hoppa med, och dessutom minst ett par storlekar för stora.
När vi kändes oss nöjda med promenerandet på bron gick vi inomhus.
Där lyssnade vi på en kompletterande presentation om Gamlestaden som vi just promenerat runt i.
Efter det promenerade vi tillbaks till vandrarhemmet för lite paus-tid och förberedelse inför kvällens övningar.
Vi hade nämligen bokat bord på en libanesisk restaurang för gemensam middag med hela klassen. De flesta åt menyer med olika varma och kalla meze-rätter, men jag ville hellre äta bara en varmrätt, så jag valde den här hemskt goda laxen med grillade grönsaker.
Och sedan satt vi där och pratade och så när alla var nöjda och många andra valde att rumla en sväng på en långgata eller två, så gick jag hem till vandrarhemmet och sov istället. Och därmed slut på dag två!

Translation:
On the second day in Gothenburg we went to the planning department of the municipality where we listened to a lecture and visited a exhibition about a project called Centrala Älvstaden. Then we had lunch at a restaurant where one hour of bowling was included in the price and after that we were outside for the rest of the afternoon. We walked around an area which was part of a regeneration project and we also got the chance to walk on a soon-to-be-opened motorway. The view from up there was stunning and I was giddy as a child! In the evening the whole class had dinner together at a libanese restaurant and after that I went straight back to the hostel to catch up on some sleep. Great day.

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, det dagliga slitet, utflykter och äventyr, vinter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Göteborg dag 2

  1. Ping: 2011, oktober – december. |

Kommentera

