Göteborg dag 4

Efter långsam frukost och bussfärd in till Göteborg, där jag mötte upp L, gick vi tillsammans en sväng på stan och bland annat provade lite kläder.
Bland annat inrymde strövtåg runt om staden, jag förälskade mig till exempel i den här fasaden med paljetter på. De var så fina när det blåste till.
Vi kilade upp till Poseidon, men undrade lite förvirrat vart han var. Han hade ju lovat vara tillbaka i november, men jag antar att spat värmde för gott.
Att Poseidon stannade inomhus hade vi full förståelse för, för det var ärligt talat skitkallt. Och därför passade det utmärkt bra att gå på utställning på Göteborgs konstmuseum!
Vi tittade på en utställning om Frida Kahlo och Diego Rivera, som var väldigt fin men mycket mindre än vad jag trodde och sedan kikade vi lite snabbt in på Jan Lööf-utställningen också. Och utställningen med foton av årets Hasselbladspristagare kollade vi så klart också på!
Efter museibesöket promenerade vi vidare…
för att ganska omgående glida in på ”en del i Haga” för lunch. Mums!

Och när vi värmt oss och var mätta och nöjda fortsatte promenaden för att möta upp I som varit på jobbet hela dagen.
På vägen till mötesplatsen hann vi glida in i en söt liten affär som sålde en bok med fina texter om kärlek i så den var jag så klart tvungen att kika lite i. Boken hade gjorts av en tös vid namn Anna som ett UF-projekt.
Hursom, efter uppmötandet, uppplockande av väskor och inhandling av efterrätt for vi så hem till I.
Där blev vi bortskämda med en rysligt god fisksoppa!
Och vårt efterrättsbidrag kändes extra bra och extra gott.
Medan vi sedan smälte maten passade I på att visa oss fotona från hennes resa med Transibiriska järnvägen och från de olika delar av Kina som hon också varit i.

Och allra sist avslutade vi fredagskvällen med filmen ovan som jag har velat se sedan jag såg trailern första gången. Den höll måttet, men var inte så fantastisk som jag hade hoppats på (fast det kan ha berott på att jag var rätt trött), däremot är jag fortfarande ett stort fan av upplägget. Och framförallt var det hemskt skönt att se Owen Wilson i en roll där jag inte bara irriterar mig på hans karaktär. På det stora hela en mycket utmärkt fredag med finfint sällskap!

Translation:
On the third day we went shopping (but I did not buy anything) and to the art museum of Gothenburg. At the museum we saw exhibitions with the winner of this year’s Hasselblad prize, paintings from both Frida Kahlo and Diego Rivera and lastly one with a Swedish illustrator called Jan Lööf. After that we went to a very picturesque area in Gothenburg of the name of Haga were we had lunch and looked in a few shops. After that we met up with I and went home where we were treated with fish soup as the main course and passion, mango and strawberry mousse for dessert. We ended the evening with pics from I’s trip to Asia and with the movie (see trailer above) ”Midnight in Paris” which I liked but not as much as I had hoped. Anyway, a great Friday!

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, utflykter och äventyr, vinter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Göteborg dag 4

  1. åh fisksoppa! nu blev jag sugen, trots sjukdom.

  2. Ping: 2011, oktober – december. |

Kommentera

