första veckan i en ny stad

Jag har varit i Malmö i ungefär en vecka nu. Mitt gamla hem är urstädat och nycklarna tillbakalämnade. Alltså återstår bara för mig att skapa mig ett nytt liv i min nya hemstad. Det är alltid märkligt, tröttsamt och spännande. Koncentrationen, fokuset, är på topp jämtjämt för att det är så många nya småsaker som du behöver uppfatta.

Som åt vilket håll cykelvägen leder, hur mataffärens varor är organiserade, vad som kan sorteras i soprummet, vilka öppettider som gäller på universitetet, på biblioteket. Hitta ett nytt träningsställe, nya promenadstråk, nya caféer att hänga på, nya vänner och nya upplevelser. Det är roligt, så skönt att få nya vyer, att inte riktigt höra till, stå lite utanför som ett blankt papper som kan fyllas med vad som än faller dig in.

Andra dagar slår du huvudet i oväntade skåpsdörrar i badrummet, slår smalbenet i kanten på pallen du måste ha för att nå upp till torrvarorna i översta skåpet eller bränner vid maten bara för att vreden på spisen sitter tvärtom mot vad du är van vid vilket gör att när du tror att du sänker värmen höjer du den istället.

Mitt i alla detta är det uppsats och seminarier som ska skötas så det blir lätt lite överväldigande så här i början. Men var tid har sin tjusning och det gäller att se det bästa i den. Det var det som var min tanke med gårdagens inlägg.

Det här inlägget postades i tankar för dagen. Bokmärk permalänken.

En kommentar till första veckan i en ny stad

  1. Ingrid skriver:

    Det är en tjusning i att bränna vid maten och slå i huvudet i skåpsdörrar i badrummet ibland. Det är början på något nytt och spännande. Snart går allt som en dans!

Kommentera

