trilogin om hungerspelen

Om ni bara ska läsa en enda bokserie i vår så kan jag varmt rekommendera ”Hungerspelen”.

Jag hade hört talas om den från allehanda människor och media i nästan 9 månader innan jag hade turen att under helgerna i december och januari lyckas låna alla tre böckerna på ett bräde på stadsbibblan. Sedan kom det diverse firanden och studier i mellan, men när jag började läsa dem var jag fast från första sidan.

Hungerspelen-trilogin handlar om Katniss Everdeen som lever i en framtid i ett land som består av huvudstaden och 13 distrikt. Tidigare har distrikten gjort uppror mot centralmakten, men upproret slogs ned. För att exemplifiera följderna av en revolt utplånade huvudstaden distrikt nr 13. Och för att ytterligare hålla landets invånare på spänn arrangeras varje år hungerspelen. Det är ett direktsänt tv-spektakel dit alla distrikt varje år genom lottning skickar en flicka och en pojke. De får sedan slåss mot varandra på en arena, som de inte känner till något om innan spelen börjar, tills bara en person är kvar och står som segrare. I Katniss distrikt lottas hennes lillasyster, Primrose, fram som årets deltagare i spelen. Detta är något som Katniss inte kan tillåta, så hon anmäler sig som frivillig och tar Primroses plats…

Ungefär från den punkten var jag tokfast. Jag la inte ned boken förrän den var utläst. Och när den var det var jag rädd för att nästa bok skulle göra mig besviken. Så jag väntade några dagar innan jag gav mig på den. Till min stora lycka levde den inte bara upp till mina förväntningar, utan överträffade dem dessutom!
Så, har jag övertygat er ännu?! LÄS!!!
Jag och de sista sidorna.

Translation:
If you are only to read one book series this spring. Please read ”The Hungergames”. (And do it before you see the movie. If you plan on watching the movie, that is.)

Det här inlägget postades i böcker, favoriter och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till trilogin om hungerspelen

  1. Ping: cirkeln av mats strandberg och sara bergmark elfgren |

  2. Ping: vad jag har läst i april |

Kommentera

