”I’ll do what I can to help y’all. But, the game’s out there, and it’s play or get played. That simple.”

Hela hösten och vintern har jag tittat på the Wire. Det tog ett antal månaders övertalning från min brors sida, men när jag gett den ett par fyra avsnitt var jag fast. Serien utspelar sig i Baltimore och skildrar staden i övrigt och dess knarkhandel i synnerhet, från både knarklangares och polisers sida. Den är bitvis våldsam och obehaglig, men samtidigt så otroligt välregisserad och välgjord. Karaktärerna är genomarbetade men samtidigt aldrig helt igenom vettiga och smarta, eller för den delen elaka och våldsamma. Storyn i varje säsong är knepig och klurig, och det handlar aldrig om att våld löser allt. Varje story har hittills dessutom fått en twist på slutet, som jag aldrig lyckats förutse.
Och det är det som gör att jag tycker att the Wire är så hemskt bra.

Just nu har jag 4 avsnitt kvar, sedan är det slut. Jag vill inte att det ska ta slut så jag tittar långsamt långsamt långsamt. Njuter av varje sekund för att jag vet att slutet närmar sig. Och kanske kan jag med detta inlägget få någon mer där ute att upptäcka storheten med the Wire, att börja titta, ge det en chans! Och om du börjar på första säsongen, håll ut trots att det är så himla många karaktärer att hålla reda på.
Det är nämligen karaktärerna som gör hela serien!

all pics from here.

Translation:
For the past months I have watched the Wire. My brother had a hard time convincing me that it was worth watching, but I am so happy that he did it. It is really one of the best tv-series I have ever watched. The Wire is about the drug scene in Baltimore and the story about it is told from the perspective of both drug dealers and police. The show is well directed, the characters are complex and the plot of each season always has a twist to it that I have never been able to foresee. And that is why I like the Wire so much!

Now, I only have 4 episodes left and I watch them slowly slowly, cause I do not want it all to end. Maybe this post can convince some of you out there to give the series a chance, and I know it is a lot of characters to keep track on in the first season, but do not give up! Cause the characters are what make the Wire.

Det här inlägget postades i favoriter, film och tv-serier och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”I’ll do what I can to help y’all. But, the game’s out there, and it’s play or get played. That simple.”

  1. Ping: vad jag har läst i september |

Kommentera

