det viktigaste

det viktigaste i mitt liv är människor. de som står mig nära, de som är helt okända men ler mot mig på gatan. killen i kassan på affärn som säger hej och undrar om det är bra så. kvinnan i bibliotekets disk som ägnar mig sin fulla uppmärksamhet för ett par minuter.

det är också de människor jag aldrig träffar, den som städar trappen i mitt hus en gång i veckan. hon som delar ut posten. han som ser till att den trasiga tvättmaskinen i min tvättstuga byts ut. barnen på dagiset bredvid mig som med sitt tjo och tjim ger mig hopp.

för människor är det allra viktigaste i mitt liv. mina nära vänner, de jag kan träffa och bara vara med. där kravet på att vara social inte finns utan där vi kan promenera, dricka te och sitta tysta. min familj som känner mig bättre än många andra. som vet hur det står till med mig innan jag öppnat munnen. som tar hand om mig och alltid alltid tror på mig.

utan alla dessa människor, både kända och okända, skulle jag vara absolut ingenting. ett flytande vakuum av icke-existens, ett ord utan kontext, som en lördag utan lördagsgodis. och det vill jag inte vara. därför försöker jag ta hand om människorna omkring mig. jag försöker visa att de gör min dag enbart genom att finnas i mitt sammanhang.

Translation:
A text about what I think is most important in life: people.

Det här inlägget postades i tankar för dagen. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till det viktigaste

  1. Eva skriver:

    Så klokt och så fint skrivet!
    Puss!

  2. Sandra Ajax skriver:

    Fint och tänkvärt!

    Och tack för kommentaren söta Malin!

  3. Maria (Holland) skriver:

    Vad fint skrivet… Och jag håller med väldigt mycket! Saknar dig gumman… Kramar

  4. Alina skriver:

    Väldigt fint skrivet!

  5. Malin skriver:

    Tack för de fina orden, allihopa!

  6. Ping: Tack! |

Kommentera

