H2O: några tankar om vårt viktigaste livsmedel

Den här veckan har jag varit delvis utan vatten. Eller utan och utan, alla invånare i Helsingborgs och Höganäs kommuner har varit tvungna att koka vattnet i kranen innan användning, eftersom man funnit tarmbakterier i dricksvattnet. Så från i måndags till och med i torsdags var det kokat vatten som gällde.

När jag väl vant mig vid att inte kunna ta vattnet ur kranen direkt var det inga problem. Men det fick mig verkligen att börja tänka. Efter två dagar utan vatten skrev jag så här i min anteckningsapp:

Idag har varit andra dagen utan vatten. Det är en mycket märklig känsla att inte bara kunna öppna kranen och använda vattnet rakt av. När jag kom till jobbet i morse var det med en sån lättnad över att jag visste att jag hela dagen skulle kunna göra precis så. Agera som jag brukar när jag behöver vatten. Det kändes lite som att komma till ett annat land. Fast alla fortfarande pratar samma språk. De säger att de första provsvaren kommer på torsdag och tills dess måste vi koka vårt vatten innan vi dricker det, sköljer grönsaker med det eller borstar tänderna i det. Så jag kokade många liter igårkväll, fyllde tre vattenflaskor på jobbet idag och kokade ytterligare en liter nu ikväll som står och svalnar as we speak. Att inte kunna använda vattnet i kranen får mig att inse vilken oerhörd lyx det är i vanliga fall. Det här ruskar om mitt perspektiv på livet, faktiskt.

Och det där sista som jag skrev i onsdags, det är verkligen den största och kanske mest självklara insikten jag fått under veckan. För det är lyx med så rent dricksvatten direkt från kranen. Ja, i Sverige har vi till och med så rent vatten också i toaletterna. Sent i torsdagskväll när jag fick reda på att vattnet var okej att dricka som vanligt var det med en känsla av en stor lättnad över att saker och ting kunde återgå till normaltillståndet. Och med en känsla av enorm lycka över att vi har det precis så i Sverige.

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, tankar för dagen, vinter. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till H2O: några tankar om vårt viktigaste livsmedel

  1. inafotar skriver:

    Vi är så sjukt sårbara när nåt så viktigt som vi är så vana vid inte funkar! I våras stängde de av vårt vatten utan förvarning vid några tillfällen, inga långa stunder alls men det blev ju helt plötsligt blixterjobbigt om jag t.ex. höll på att laga mat eller gick på toa.

Kommentera

