”Paradiset kan vara en plats på jorden. Äventyret väntar, om ni bara vill. Jag ska göra mitt bästa för att min död ska bli just ett sådant. En dag kommer jag att gå. Jag vet ännu inte när. Jag kan redan känna fukten.”

Samma vecka som Kristian Gidlund dog var jag hos Sofia i Malmö med syftet att se den utställning om honom med foton som Rockfoto-Emma tagit. Det var en ren slump att vi hade valt just den veckan.
Malmö var septembergrått när jag kom fram.
Och eftersom jag tagit fel på galleriets öppettider började Sofia och jag med att gå och fika.
Och sen var det dax.

Det var en fin utställning som jag såg med gråten i halsen. Galleriet låg i källarlokal som låg vägg-i-vägg med en replokal, för under hela tiden vi var där var det ett band som repade järnet. I början tyckte jag det kändes märkligt men sen när jag kom på att Kristian Gidlund ju var trummis så kändes det så himla passande och vackert. Det blev liksom helt rätt ljudbild att ha i kombination med utställningen. Och i efterhand har jag tänkt att det var skönt och tur och bra att det var något ljud som hördes eftersom utställningen i sig själv, även om den var fin, också var väldigt sorglig och tung. När vi gick därifrån efteråt sa Sofia att hon tyckte att det kändes absurt att enda anledningen till att hon visste vem Kristian Gidlund var var för att han var döende. Jag har kommit fram till att jag verkligen håller med.

Efter utställningen promenerade vi runt lite planlöst och bestämde oss sedan för att gå och äta någon form av lunch. Vi behövde liksom bara vara tillsammans i varandras sällskap med våra egna tankar ett tag till. Efter en stund pratade vi om annat också och det kändes väldigt skönt att göra det. Att kunna återknyta till verkligheten tillsammans.

När det kändes lagom tog jag tåget hem igen. En mycket sorglig men också väldigt fin söndag.

Det här inlägget postades i höst, påhitt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

