äpplemust, äpplekaka och alla helgons dag

På lördagen efter halloween-festen när jag vaknade såg det ut så här genom fönstret

Jag började dagen med bästa målet! Papa ackompanjerar med lämplig handrörelse.
Efter det åkte vi med päronen på utflykt.
Karlskrona Musteri var målet, för vi skulle lämna äpplen till mustning.
 Så här går det till.
Invägning. Vi hade 24 kilo den här gången.

Det fanns många fina äppeln att titta på.
När vi kom hem chillade vi en stund innan vi åt lunch.
På eftermiddagen hade vi bjudit in oss på fika hos farmor. Här är hennes utsikt.
Eftersom det var vi som hade bjudit dit oss hade vi tagit med oss äpplekaka som Mama bakat. Vi mumsade och pratade ett par timmar. Det kändes viktigt för mig eftersom jag och farmor bor så långt ifrån varandra nuförtiden.
När vi begav oss därifrån hade det mörknat.
Innan vi åkte hem for vi till kyrkogården.

Vi har som tradition att gå dit och tända ljus på Alla Helgons Dag.
När vi kom hem var det kväll. Mina syskon kodade diverse hemsidor och så
medan jag läste ut en mycket intressant bok av Bea Uusma. Vi ska snart prata mer om den. Sedan avslutade vi lördagen med middag och en film som vi alla sov litegrann till. Fin familjelördag!

Det här inlägget postades i höst, påhitt, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till äpplemust, äpplekaka och alla helgons dag

  1. inafotar skriver:

    Vad mysigt ni haft det :) Hur blev musten? Har du fått smaka än?

Kommentera

