16. Berätta om det bästa köpet i ditt liv.



Den här klänningen impulsköpte jag när jag bodde i Holland. Nu så här 2,5 år senare kan jag säga att den just nu är det bästa köpet jag någonsin gjort i mitt liv.

När min familj var där och hälsade på gick vi en sväng på stan en dag. Mitt syfte var förstås att visa dem runt och se till att de som var sugna på att shoppa fick göra det. Så därför letade jag verkligen inte efter något till mig själv. Men så plötsligt inne på ett av varuhusen så hängde den här klänningen. Jag minns att jag tyckte den var ganska dyr, men jag gillade modellen och färgerna och mönstret och bestämde mig för att prova den i alla fall. Det är inte så ofta jag hittar en klänning som jag gillar! Sagt och gjort.

Väl i provrummet blir jag väldigt besviken för klänningen är för stor. Och storleken jag tog var den minsta som fanns av de som hängde framme. ”Min vanliga otur” tänker jag. För trots att den är lite för stor kan jag se att klänningen verkligen skulle passa mig och min kropp, om jag bara hade den i en mindre storlek. Men, anledningen till att jag ens hittade den över huvud taget var för att den satt på en mannekäng som stod uppe på en hylla. Så, laddad med beslutsamhet och ett leende letar jag upp en expedit och frågar om hon har klänningen i fler storlekar. Hon slår i datorn och lägger huvudet på sned och säger ”nej, tyvärr”. Varpå jag hör mig själv peka på dockan och fråga om hon inte kan kolla vad det är för storlek på den klänningen.

Varför hon gjorde det vet jag inte, men hon kollar och det är givetvis precis den storleken jag är på jakt efter. Så när hon plockat klänningen av modellen och jag fått den över armen rusar jag bokstavligen tillbaks till provrummet. Och… den sitter som en smäck! Jag snurrar ett varv, två varv, flera varv och ser till min förtjusning hur kjolen lyfter när den fylls med luft underifrån. Och sen var det inget mer att fundera på. Jag köpte den med en gång.

Och jag är än idag så vansinnigt glad för att jag köpte den. Den är verkligen så här långt det bästa köpet jag gjort. För jag har haft så sjukt roligt i den här klänningen: den har varit med på restaurangmiddag med familjen i Holland, drickandes tequila på vårt farewell-party i Nijmegen, på kräftskiva i Karlskrona, på en midsommar på Orust, på en longboard på Strandvägen, på 25-års fest i Dösjebro, på en midsommar (till) på Boholmarna och till sist i juni i år var den med när jag tog min masterexamen.

När jag inte har den på mig brukar jag hänga den på väggen här hemma så att jag, varje gång jag ser den, påminns om alla strålande minnen den varit med och skapat. Samtidigt tänker jag också på alla ljuvliga minnen den kommer vara en del av i framtiden.

det här inlägget är en del i Emily Dahls julkalender ”Berätta om…”. det är hennes idé och koncept som utgör grunden i det här inlägget. texten och fotona är mitt eget, skriven och valda efter rubriken i dagens lucka. du kan läsa mer om julkalendern på Emilys blogg. jag kommer inte vara med på alla luckor utan plockar de rubriker jag tycker är intressanta. sen får inläggen i ”Berätta-om-julkalendern” ploppa upp här på bloggen som lite extra julpynt och julpepp under december.

Det här inlägget postades i de små sakerna, favoriter, tankar för dagen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

