20. Berätta om din student.

Dagens inlägg blir faktiskt en repetition eftersom jag redan bloggat om min student en gång tidigare. Men, hur som, här kommer den, en favorit i repris från den 3 juni 2011:

Idag är det sex år sedan jag tog studenten. Sex år sedan. Smaka på den, ni! Vi tittar på några foton på en liten Malin som skulle ta sig an den stora världen på riktigt.Till vänster ser ni mig på studentdagens morgon tidigttidigt innan jag skulle bli skjutsad till champagnefrukosten med klassen. Till höger står jag på skolgården efter att ha sjungit studentsång till ackompanjemang av Marinens musikkår samt klassens egenkomponerade sång om vår gymnasietid (vars melodi förövrigt var Nationalteaterns ”Kolla kolla”, haha) på skoltrappen och sedan sprungit ut mellan björklöv och mötts av min familj, släkt och vänner.
I min stad är det tradition att åka några varv runt Stortorget i valfri typ av fordon. Jag och min bästa vän åkte i det här läckra åket. Det var så bra att det hade tak eftersom det tyvärr småregnade just då. Vädret var som ni ser inte super, men det var det sista jag brydde mig om kan jag säga.
En av de finaste dagarna i livet hittills.

Jag är väldigt nöjd med min student. Fortfarande är den en av mina bästa dagar i livet. Jag tror att det beror på att den blev ännu bättre än jag kunnat föreställa mig. Mina päron hade ordnat och pysslat så himla bra. Maten var god (även om det blev mycket över, något vi blev lite trötta på senare) dekorationerna hemma i trädgården var toppen och det kom väldigt många människor, en del jag förväntat mig och många jag inte förväntat mig.

Men framförallt lyckades min familj överraska mig med många saker. En av dem är fyrklövern med mitt namn på som syns på den sista bilden. Fyrklövern återanvändes från när min Mama tog sin student och de hade alltså pysslat om den för att jag skulle få använda den. Något jag inte hade den blekaste aning om. Det som jag tycker extra mycket om är att den inte finns längre i exakt det här utförandet eftersom den senare har använts för mina syskons studenter. Jag älskar att den är en del av vår studenttradition.

Jag kände mig väldigt fin på min student eftersom jag inte hade en vit klänning. Redan under våren hade jag bestämt för att jag ville ha en klänning jag skulle kunna använda igen. Och en vit klänning visste jag att jag aldrig skulle använda igen. Problemet var bara att de klänningar som fanns i affärerna var just vita och nästan inget annat. Så jag dealade med mina föräldrar om att få sy upp en klänning. Och det blev alltså den här skapelsen i mörkare grönt thaisiden. Den satt som en extra hud utanpå min kropp och det var första gången jag kan minnas att jag känt mig starkare av ett sånt fint och feminint klädesplagg. Jag bar den från tidig morgon till tidig morgon, för jag gick till och med ut och dansade i den efter festen hemma. Det här var nämligen bara några dagar efter att rökning blivit förbjudet på klubbar och krogar och det gjorde att jag vågade ha den på mig när vi gick ut. För jag behövde inte vara rädd för att den skulle lukta fan dagen efter eller att den skulle få ett brännhål på grund av en oaktsam cigarett.

Jag har väldigt glada och ljusa minnen från min studentdag och det är jag så himla glad för. När jag tänker tillbaka är det med lugn i hjärtat och pirr i magen. Samtidigt kommer jag ihåg den där känslan av oövervinnlighet som jag hade i bröstet, för det var den som gjorde att jag några månader sedan flyttade till London. Men det är en annan historia…

det här inlägget är en del i Emily Dahls julkalender ”Berätta om…”. det är hennes idé och koncept som utgör grunden i det här inlägget. texten och fotona är mitt eget, skriven och valda efter rubriken i dagens lucka. du kan läsa mer om julkalendern på Emilys blogg. jag kommer inte vara med på alla luckor utan plockar de rubriker jag tycker är intressanta. sen får inläggen i ”Berätta-om-julkalendern” ploppa upp här på bloggen som lite extra julpynt och julpepp under december.

Det här inlägget postades i sommar, summan av kardemumman, tillbakablickar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 20. Berätta om din student.

  1. inafotar skriver:

    Härlig nostalgi! Det var verkligen en fin dag :)

Kommentera

