stilla nätters kapell

På 2013 års sista lördag var jag och familjen på konsert.Den hölls i festsalarna på Stadshotellet i staun och miljön var helt magisk. Senaste gången jag var här var när min kompis Phi hade examensbal.De som stod för kvällens harmonier var ett gäng lokala musiker som kallar sig Stilla Nätters Kapell. Tillsammans har de ett numera årligen återkommande evenemang där de träffas och spelar låtar som betyder mycket för dem. De tolkar olika låtar varje år och melodierna som de valde att tolka i år kan ni lyssna på här.Medlemmarna turas om att sjunga och spela och när de inte har ett musikaliskt syfte att fylla i bandet hänger de i en soffa som står till vänster på scenen. Jag har haft turen att gå på deras konserter också tidigare år. För två år sen, som var första gången, var de i Ulrica Pia kyrka. Det är en av stauns äldsta kyrkor som är unik eftersom den är byggd helt i trä. Förra året var vi i en lada ute i Johannishus och förutom bra musik var det en aningens kylslaget eftersom rummet inte var isolerat och vi för första gången på länge hade en vinter med många minusgrader. I år var det också bra, det enda som var synd var att ljudet var något skränigt under den första delen av konserten. Det vägdes dock upp av den höga nivån på musikprestationerna.Förstår ni att jag aldrig har tråkigt när jag umgås med de här? <3När våra öron var musikmätta gick vi vidare hit för att mätta också våra magar.Vi började med bubbel och dokumentation.
Vi hade fått bord i stekhuset vilket avslöjades, om inte förr så, när jag vände blicken mot taket.
Vi.
Ängöl till maten! Synd här med en bakgrundsskymt av förrätterna charkbricka och vitlöksbröd.
Jag och Cookie åt toast Skagen till förrätt och jag drack lokalproducerad öl. Nomnom!
Brollan valde bort förrätt så när hans varmrätt kom var han så hungrig att han åt upp den så fort att jag nästan inte hann fota.
Till efterrätt åt han sedan en Banana split som såg helt vansinnigt god ut. Jag åt hallonsorbet som jag gav bort det sista av pga hade fullt till och med i godismagen. På det stora hela var det god mat och gott sällskap. Det enda som var trist var att servicen kunde varit snäppet vassare.
Men vi var trots allt mätta och belåtna när vi knallade hemåt och sen var den här vyn det sista jag såg innan jag drog ned rullgardinen och sov. Typiskt bra lördag!

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, musique, påhitt, vinter. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till stilla nätters kapell

  1. Eva skriver:

    Vilka härliga och bra foton!! 👍👍

  2. Ping: stilla nätters kapell |

  3. Ping: i onsdags: stilla nätters kapell |

Kommentera

