2013, januari – juni.

Jag började årets första månad januari med att åka iväg till Sälen på skidresa med min familj. När jag kom hem fyllde jag år och hade en liten middag med några vänner. Samtidigt fortsatte jag vänja mig vid att jobba heltid och höll i mitt första samrådsmöte på jobbet, det var läskigt och roligt. Jag började också värda på Friskis & Svettis och engagerade mig i ett scoutprojekt för Göteborgs scoutdistrikt. Jag minns januari som en väldigt solig månad och att jag promenerade en hel del. Det var så där krispigt och kallt.

Februari började med att Kärntruppen kom till mig på besök. Vi hade en ljuvlig helg med sightseeing i Helsingborg, tusen pratbubblor och god mat. Helgen efter det kom mina päron på besök. Då sightseeade vi också plus fikade (och Mama visade sitt handväskförråd av espressochoklad) och på kvällen kom min bror hit och så gick vi ut och åt middag. Jag tog ett par dagar ledigt och åkte till Wien och Linz för att hälsa på Anna och möta upp ett helt gäng människor från när jag pluggade i Nijmegen. Sightseeing (vilket verkar ha varit månadens ledord, tillsammans med besök), god mat och dryck var vad vi ägnade oss åt. Jag fotade också alla solnedgångar (och soluppgångar) jag såg.



Jag, Caroline och Cecilia startade mars med att äta middag och gå på konsert med the Killers i Malmö. Det var en mycket rolig kväll och en bra show. Min lägenhet började också likna något eftersom jag äntligen tog mig tid att sätta upp lite tavlor. Det var fortfarande väldigt mycket vinter och det kom snö med jämna mellanrum men nu började jag känna mig lätt uppgiven i min längtan efter våren. Det sista som hände i månaden var att jag åkte hem till staun och firade påsk.


I april verkade äntligen våren vara på väg på riktigt. Jag fick över-dagen-besök av Vera, en kompis från Nederländerna, och hennes syster Yvonne och vi hade tur med vädret. Månadens höjdpunkt var utan tvekan konserten med Mumford & Sons som jag, Mama, Papa och brollan var på i Köpenhamn. Konserten var hursomhelst fantastisk och jag var i extas före, under och efter och känner fortfarande jag snart måste se dem igen. De är ett fantastiskt liveband. Tillbaka i Helsingborg fick jag besök av min vän Ina och sen var jag i Malmö och fikade med Mary. Jag arbetade vidare med scoutprojektet och firade Valborg på fest hos Vanja som jag lärt känna via Friskis & Svettis.

Första helgen i maj åkte jag till Stockholm och hälsade på Linnea. Vi shoppar och tittar på de nästan utslagna körsbärsblommorna i Kungsträdgården. Under månaden hinner jag också med två födelsedagskalas, ett i Karlskrona hos Philip med danskt tema där vi äter smörrebröd och dricker öl + snaps, och ett i Dösjebro för Cecilia som bjuder på 3-rätters-middag och dans.  Jag mottar stipendium från Karlskrona kommun för min masteruppsats och håller ett litet föredrag om det jag skrivit om, nämligen föreställningar och förändringar av offentliga rum. Efter det åker jag på kick-off med jobbet och till sist får vi en glimt av sommaren. Det blir nämligen plötsligt varmt nog för klänning och bara ben så jag hänger på Gröningen en eftermiddag eller två.


Juni började med gratisfestival och fest i Grytan i Helsingborg. Sista akten för kvällen var Discoteka Yugostyle och vi dansade som sjutton. Därefter var det dax för en stor händelse, nämligen examensceremonin för min masterexamen. Det var en fantastiskt surrealistisk känsla att ta emot diplomet och konstatera att jag liksom nu är verkligen är klar. Kärntruppen spenderade en helg i Stockholm, det råkade vara prinsessbröllopshelgen, med en tur till skärgården, vinkning till kungligheter, grillning och dans till soul på Fasching till tidig morgon. Det blev midsommar och jag åkte till östkusten för att fira den med specialgjord snaps, lekar och mängder med jordgubbar. Sista helgen i juni hade jag och Caroline plus några till after work som oplanerat men roligt nog slutade först tidigt lördag morgon.

Fortsättning av 2013 följer!

Det här inlägget postades i summan av kardemumman. Bokmärk permalänken.

Kommentera

