Noteringar från Nederländerna

Jag har rensat bland mina utkast och hittade då den här gulliga listan som jag skrev i maj 2011 (!!!). Då bodde jag i Nijmegen och förundrades över så pass många grejer att jag behövde lista dem. Det är roligt att läsa tillbaka idag och se vad jag tänkte då:
  • På söndagar har alla affärer inklusive de flesta mataffärer stängt. De få mataffärer som har öppet är öppna mellan ca 16-20.
  • Cykel är transportmedlet nummer 1.
  • De flesta holländska studenter börjar plugga med en gång efter gymnasiet och åker hem till sina föräldrar på helgen.
  • Tulpaner finns att köpa överallt. Både riktiga och fejk.
  • Mataffären nummer 1 heter Albert Heijn. Den finns överallt, men märkligt nog har Nijmegens största butik i kedjan inte öppet på söndagar.
  • Bröd är basfödan och holländarna rekommenderas äta 8 (!) skivor om dagen. Att äta en varm lunch är ovanligt.
  • Än så länge verkar det som att Holland vädermässigt ligger ungefär 1 månad före Sverige.
  • På toaletterna i de Refter, universitets största cafeteria, har det sedan jag kom hit alltid varit minst en toalett med trasig toalettring. Mycket märkligt.
  • På universitet görs det reklam för sprit under devisen ”Party like royalty”. Jag är inte helt med på vad det innebär. Resten av annonsen är en gigantisk flaska och text på holländska.
  • De flesta holländska studenter jobbar samtidigt som de pluggar.
  • De kör fortfarande på den engelska varianten med en kran för varmvatten och en för kallvatten här. Anledningen till det är att varmvatten är svindyrt i det här landet. Konsekvensen blir att alla offentliga inrättningar som har toaletter bara har kallvatten till handfaten. Jag håller fortfarande på att vänja mig.
  • Det som är bra med ovanstående är att man alltid får (skåll)varmt vatten, alltså inget mesljummet blask. Och kommer man bara ihåg att vrida på kallvattenkranen också så blir det i regel lagom. Och inte fisljummet.
  • De gillar att lufta sina kuddar och täcken ut genom sovrumsfönstrena i det här landet. Charmigt.
  • De Refter serverar frukost, lunch och middag måndag till fredaglunch. Till middagen går det att köpa vin. Lunchmaten är bättre än middagsmaten och frukost har jag aldrig ätit där.
Det här inlägget postades i holland, tankar för dagen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

