svenska flaggans dag

I fredags var det ju som bekant Svenska Flaggans Dag. Jag hade planerat att åka till staun och hänga med min familj, men på grund av den ännu pågående tågstrejken var det kort sagt omöjligt. Som en liten kompensation frukostskypade jag därför med min familj istället.
Förutom att vi tillsammans smaskade goda frukostgrejer i varsin ände, så fick jag en guidad tur samt uppdatering av ”plantage-nytt” av min syster och Mama. Det var strålande och det enda jag hade kunnat önska var att jag fått vara med och klämma på allt in real life. Jag passade också på att visa mina, i sammanhanget, högst blygsamma balkongodlingar.
I min del av landet var Nationaldagens väder inget vidare att hurra för. Så jag bestämde mig för att laga en maträtt jag aldrig lagat förut. Valet föll på pulled pork. Jag var något skeptisk och tänkte för mig själv ”kommer jag verkligen kunna dra isär den här gigantiska köttbiten med bara en gaffel till hjälp?”. Men se, det gick faktiskt riktigt utmärkt. Och rejält gott blev det också! Det är alltid skönt när det är det efter att en har lagt ner många timmar och mycken möda på att tillreda käk enligt recept!
För att fira den högtidliga dagen, och det faktum att jag var ledig, så bakade jag kladdkakemuffins. Om kladdkaka smakar som himmelen, smakar denna muffinsvariant som paradiset. Det är utan tvekan och minsta överdrivenhet de absolut godaste kladdkakemuffinsen jag någonsin ätit.

Så, trots brist på familj, schysst väder och planer, hade jag en riktigt strålande dag! Och det bästa av allt var ändå att allt jag lagade blev så gott. God mat kan verkligen hjälpa upp en dag som känns lite trist.

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, sommar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till svenska flaggans dag

  1. Eva skriver:

    Vilket roligt och informationsrikt blogginlägg 😘👍👏😃

Kommentera

