henningvaer (eller en av de mest andlöst vackra platserna jag har varit på)

tuesday, henningsvaer
När vi kommit över i Norge blev det i princip genast både slingrigare och brantare vägar.
tuesday, henningsvaer
Utsikten var fortfarande lika magnifik och rallarrosorna ståtade i varenda vägren. Vid det här laget hade vi hunnit bli hungriga, så vi stannade snart för lunch på en liten rastplats med magnifik utsikt över en fjord. När vi var mätta och belåtna bytte vi förare och for vidare.

Vid det här laget kände vi oss vana vid att köra, men pga föregående natts extrema värme var vi lite matta. Och det här var trots allt en av de längsta dagsetapperna vi körde, så vi ville köra på samtidigt som vi ville byta ofta för att hålla oss pigga. Så några timmar senare stannar vi för toalett-och-snacks-paus. Och vi bestämmer oss för att ta vår första spännisbild i Norge. När jag tryckt fram rätt inställningar, placerat kameran på biltaket, fokuserat på Lina och kutat fram till henne för att inta posen, har en annan bil kört in på samma rastplats som vi. Den rastplats vi fram tills dess varit helt ensamma om. Mannen i den andra bilen parkerar, går ut och tittar åt vårt håll. Han ser lite undrande ut men ler åt oss. Vi står blixtstilla i ungefär 20 sekunder. Sen börjar Lina skratta. Jag börjar också skratta. Men jag lyckas fortfarande hålla min pose. Det gör däremot inte Lina. Och tack vare detta får vi med oss resans antagligen mest roliga spännisbild. Som dessutom lämpar sig utmärkt att göra en gif av:

När vi skrattat färdigt, slukat ett äpple eller två och valt godis drar vi vidare. Efter några timmars bilfärd till är vi framme vid vårt första mål på Lofoten, nämligen den lilla orten Henningsvaer. Den ligger typ halvvägs ut på den södra delen av Lofoten och så långt söderut du kan komma utan att ta en båt. Den sista biten av bilturen går på en väg så smal att det inte finns plats för två fordon att mötas. Däremot finns det mängder av mötesplatser och det är tur, för majoriteten av fordonen jag möter på den där vägen är antingen bilar med husvagnar på släp eller husbilar. Även en och annan dubbeldäckarbuss gnider sig förbi vår lilla golf. Det sista som händer innan vi kommer fram till Henningsvaer är att vi kör över två broar som nästan ser ut som upp-och-ner-vända U:n. Båda två består av en vägbana för bilar och en gångbana för människor samt trafikljus i båda ändar. Det går inte att mötas här heller.tuesday, henningsvaerHenningsvaer är en fiskeby och vi har bokat boende i det som under resten av året är arbetarbostäder för människor som arbetar runt fisket.tuesday, henningsvaerNär vi packat in oss och packningen har vi snacks-fika och funderar över kvällen.
tuesday, henningsvaer
Men vilan blir inte långvarig, för vi känner båda att vi måste ut ut ut för att uppleva denna magiska plats.
tuesday, henningsvaer
tuesday, henningsvaer
tuesday, henningsvaer
Lina.
tuesday, henningsvaer
tuesday, henningsvaer
Havet var tätt tätt inpå orten och jag kände mig som hemma. Vår lilla ”rorbu” låg för övrigt i den vita byggnaden som syns till höger om kanalen i fotot ovan.
tuesday, henningsvaer
tuesday, henningsvaer
tuesday, henningsvaer
tuesday, henningsvaer
Till min förtjusning upptäckte jag en hel del streetart i Henningsvaer. Och en del av schablonerna fanns ändå på de mest märkliga ställen, vilket gjorde att jag tyckte ännu mer om det. Sen upptäckte jag visserligen att de tydligen var reklam för en pågående utställning i ett av ortens gallerier. Men hursom var de fina.
tuesday, henningsvaer
Vi strosade vidare och efter flera försök hittade vi ett ställe att äta på.
tuesday, henningsvaer
Glatt matsällskap.
tuesday, henningsvaer
Jag spanar på den här utsikten
tuesday, henningsvaer
och i munnen stoppade jag den här fiskgrytan. Den var inte den godaste jag ätit, tyvärr.
tuesday, henningsvaer
Efter maten fortsatte vårt planlösa strosande. Den här vyn är den som ger mig mest andnöd.
tuesday, henningsvaer
Vid det här laget har vi blivit rätt bra på att hitta platser att ställa kameran på.
tuesday, henningsvaer
tuesday, henningsvaer
Henningsvaer är en plats för äventyrliga upplevelser och fiske (nu låter det i och för sig som att jag beskriver hela Lofoten i en enda mening och på ett vis gör jag ju det också) och det märktes tydligt.
tuesday, henningsvaer
tuesday, henningsvaer
Tyvärr var vi försent ute till både tatueringsstudion och musikfestivalen Codstock.
tuesday, henningsvaer
tuesday, henningsvaer
Istället strosade vi hemåt.
tuesday, henningsvaer
Såg till att bilen hade det bra och sa godnatt för att sen sjunka ned i varsin säng i ett betydligt mer lagomt tempererat rum än natten före. Vi sov båda betydligt godare.

Det här inlägget postades i sommar, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

En kommentar till henningvaer (eller en av de mest andlöst vackra platserna jag har varit på)

  1. Ping: en dag på kreta och därefter play och sen repeat i fem dagar till |

Kommentera

