inför vintern-och-julen-listan

älvängen
I somras florerade en inför-sommaren-lista i bloggosfären och eftersom jag gillar listor (och det för tillfället är vad min hjärna orkar med) har jag gjort om den till en inför-vintern-och-julen-lista.

Mina planer för vintern och julen:






Jag ska åka hem. Till mina syskon. Till Mama och Papa. Det ska bli så jäkla skönt. Och sen ska jag åka utomlands en sväng också.

Bästa vinterstället:







Framför en brasa när det är många minus och mycket snö utomhus.

Favoritblomma:

amaryllis
Amaryllis.

Här dricker jag helst glögg:
I goda vänners lag runt ett trångt soffbord. Det är lite för varmt inomhus men alla gillar det ändå och pratar i munnen på varandra.
glögg at sofia's, karlskrona
Ett legendariskt glöggmys som gick av stapeln sista vintern jag pluggade. Vi höll på till klockan fyra nästa morgon…

Bästa jullåten:





Min all-time favorite är ”Bered en väg för herran”. I år gillar jag ”Text me Merry Christmas” lite extra för att den är så knäpp.

Det här lyssnar jag på i vinter:

Förutom julmusik sånt som är lugnt och behagligt.

Det här tittar jag på i jul och vinter:


Långfilm! Och kanske framför allt julfilmer. Förhoppningsvis kommer jag och mina systrar också gå och se den sista delen av Hobbiten. Det har nämligen blivit tradition.
ingrid, me and karin, karlskrona
Jag och mina systrar som precis sett andra delen av Hobbiten förra året.

Favoritdoft:

christmas eve, karlskrona
Gran och tända ljus eller iskall luft och gnistrande sol.

Den ultimata vinterdagen:











Jag har sovmorgon tills jag vaknar. Solen är på väg upp och jag äter en långsam frukost i ett sorligt och soligt kök. Efter det går jag och några jag tycker om ut i snön. Vi gör snöänglar, snölyktor och åker pulka. När vi tröttnat värmer vi oss med varm choklad. På kvällen klär jag och familjen oss fina och så går vi ut och äter på restaurang. Helst något som inte smakar jul. Efter maten pratar vi om allt mellan himmel och jord innan vi går hemåt. På hemvägen är det knäpptyst, förutom våra röster. Det är helt stilla och snön knarrar under våra fötter.
julsittning

Det här inlägget postades i julen, summan av kardemumman, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

