all I need is Glee <3

glee, s2e04
Inatt sändes de första två avsnitten i den sista säsongen av en av mina favorittv-serier. Jag har tittat på Glee sen någon gång runt vintern 2008 – 2009. De första låtarna från första halvan av första säsongen var det som tog mig igenom tentaplugget inför min statistiktenta. Det var nämligen de första låtarna som fanns på Spotify.

Det som gör att jag tycker så mycket om Glee är att de genom sångerna adresserar alla möjliga funderingar hos seriens karaktärer. Det är egentligen bara en enda gång, så här långt, som jag har känt att seriens skapare duckat för att verkligen ta tag i en väckt fundering på ett vettigt sätt. Och det var i avsnittet ”The End of Twerk” (säsong 5, avsnitt 5) där seriens lärare, mr Shue, väljer att framföra Robin Thickes låt ”Blurred lines”. Den ökänt elaka cheerleadingchoachen och numera rektorn Sue Sylvester är den som delvis räddar situationen genom att uppmärksamma mr Shue på olämpligheten i att han framför just den sången. Tyvärr tyckte jag den gången att kritiken mot sången inte blev tydlig nog i själva avsnittet. Mr Shue verkar fortfarande inte greppa det obehagliga i situationen. En annan bloggare som också reagerade på valet av låt och skrev väldigt bra om det är Kajsa. Läs hennes inlägg här.

En annan anledning till att jag älskar Glee är deras fenomenala känsla för mash-ups, eller potpurri som det heter på svenska. De har kombinerat låtar som ”Hit me with your best shot” och ”One way or another” , ”Thriller” och ”Heads will roll”, ”Moves like Jagger” och ”Jumpin’ Jack Flash” samt ”Old time rock & roll” och ”Danger zone”. Jag älskar i princip allihopa! Men min favorit mash-up är fortfarande den från första säsongen där de kombinerar ”Walking on sunshine” med ”Halo” och framför den i peppigaste tempot. Kolla själva:

Under dessa åren har Spotify varit en ständig källa till glädje eftersom alla Glees versioner av låtarna de framfört i serien har funnits tillgängliga där. (Ända fram till september förra året, sen dess har inte en enda ny låt lagts till… Spotify, vad händer?!). Det har så klart gjort att jag skapat en spellista med mina favoritlåtar. Och det är den musiken jag laddat upp med inför den sjätte och sista säsongen! Du hittar listan här.
screencaps glee s3e15
screencaps glee s3e15
screencaps glee s3e15
glee goes new york
glee goes new york

Det här inlägget postades i favoriter, film och tv-serier, musique. Bokmärk permalänken.

En kommentar till all I need is Glee <3

  1. Ping: 2015 års sista lista |

Kommentera

