januari – april, 2014

Det har fått ta tid och därför kommer min sammanfattning av 2014 först nu. Men å andra sidan, den som väntar på något gott…

my birthday, helsingborg
my birthday, helsingborg
helsingborg in the snow
tapas with my aunt, helsingborg
Januari
Efter dans till tidig morgon slog jag upp mina gröna i Älvängen på 2014s första dag. Jag minns att det regnade och var rätt grått. Men eftersom jag hade vänner som sällskap gjorde det ingenting alls. Jag var ledig från jobbet nästan en vecka till och hade därför tid på mig att ta det lugnt hemma. I mitten av månaden firade jag min födelsedag hela två gånger. Först på själva dagen med tapas tillsammans med mina föräldrar och sen en fredagkväll med vänner och middag. Det sista som hände i januari var att jag och min moster gick på bio och såg ”12 years a slave” och jag minns att filmen kändes i hela kroppen. Efter bion gick vi och åt tapas. De godaste vi beställde in var en musselsoppa och en citronrisotto. Så här i efterhand ser jag att januari alltså var en tapas-månad! Mums. Det kom också en sväng med snö och det gjorde mig överlycklig. Världen känns liksom ljusare och lättare då.

saturday lunch with Calle, helsingborg
saturday at caroline's and jesper's place, helsingborg
breakfast, helsingborg
ina, malmö
saturday, homeparty with gudrun schyman + food at sugarditch, malmöFebruari
Jag började årets kortaste månad med att få besök, först av min bror och därefter av min syster Cookie. Brollan och jag åt lunch och pratade. Cookie och jag lagade hamburgare, tränade och åt god frulle. Det var också sista gången på nästan fyra månader som jag var och tränade, men det visste jag inte då, för strax efteråt sa min sjukgymnast att jag fick låta bli det för att ge min axel en chans att läka. Melodifestivalen började och jag hängde hemma hos Caroline och Jesper en kväll för att titta på den första delen och gå ut och dansa. Jag var i Malmö på nåt seminarium med jobbet och åt middag med Ina innan jag åkte hem. Sedan åkte jag hemhem för att fira min farmors 92-års dag. Bara några dagar innan sin födelsedag blev hon inlagd på sjukhuset så det var där vi var när vi firade henne. Efter besöket bar jag på en oro i kroppen. Det sista som hände i februari var att jag åkte till Malmö och tillsammans med Lina gick på ett av Gudrun Schymans homepartyn.

jesus christ superstar + dinner at grand, saturday, malmö
the veronica mars movie premiere
the ocean, helsingborg
kärntruppen, saturday, stockholm
kärntruppen, saturday, stockholm
Mars
Den första mars var jag, Mama, Papa och brollan på Jesus Christ Superstar i Malmö. När föreställningen var slut hade vi bokat bord på Grand för att äta middag ihop. Mama och Papa hade bestämt sig för att vi skulle göra detta, trots att farmor fortfarande var dålig. Hon sa till och med till dem att hon tyckte det var så mysigt att vi hittade på saker tillsammans så där. Men, farmor var som sagt fortfarande dålig och bara några dagar senare dog hon. Min värld stannade upp för en stund och allt kändes väldigt väldigt ledsamt. Men eftersom jag inte bor hemmahemma kändes det på ett vis mindre och livet fick gå framåt så gott det kunde, även om jag kände mig trasig inombords. Jag åt hemmagjord pizza hemma hos Caroline och Jesper och såg även där finalen av Melodifestivalen. Premiären av Veronica Mars filmen, som jag hade väntat på i nästan ett helt år (och i nästan 10 år innan dess, eftersom tv-seriens slut var så öppet), kom och jag firade det med marsmallows. I slutet av mars åkte jag hem till Karlskrona för att gå på farmors begravning och månadens sista helg spenderades därefter i Stockholm med Kärntruppen. Nu i efterhand känns det som en väldigt schizofren månad med både djupa dalar av sorg och höga toppar av glädje.

fuck cancer, malmö
portraits, karlskrona, by ingrid bergman photography
view from grandma's, easter eve, karlskrona
easter eve, karlskrona
me, flying, karlskrona-ronneby
walpurgis, helsingborg
the first wood anemones, pålsjö, helsingborg
April
Jag har faktiskt väldigt få minnen av april. Jag tror att jag liksom andades ut och att kroppen sa ifrån och ville läka, efter allt som hänt under mars. Det jag kommer ihåg är att jag var i Malmö en regnig lördag och pärlade armband för Ung Cancer tillsammans med Sofia. Strax därefter var det påsk och jag for hemåt. Min syster hjälpte mig att plåta porträtt och vi åkte longboard. Jag flög en runda med min morbror (så coolt!) och på påskafton var det så varmt att vi kunde sitta ute och äta. Ljuvligt! Jag var också i min farmors lägenhet för sista gången. Det var obegripligt och sorgligt. Våren hade kommit på riktigt och jag plockade vitsippor. På valborg var vi ett litet gäng hemma hos mig som åt pizza och snackade. Vi var superdanssugna men insåg till vår besvikelse att nästan inga uteställen hade öppet.

Fortsättning följer.

Det här inlägget postades i summan av kardemumman. Bokmärk permalänken.

Kommentera

