maj – augusti, 2014

the blossoming chestnut tree, helsingborg
friday, drinks at david's, helsingborgfriday, drinks at david's, helsingborg
lundakarnevalen, lund
the postcard swap
helen's hollywood birthday party, helsingborgMaj
Innan jag åkte hem över påsk sa min sjukgymnast till mig att jag fick börja träna igen. Så i början av maj gick jag mitt första pass på typ 2,5 månad. Det var en på samma gång berusande och läskig känsla, men axeln höll! I början av månaden kom också min kompis Ingrid på besök. Tyvärr blev jag sjuk mitt i besöket så hon fick åka hem tidigare. Medan jag låg hemma och kurerade mig började kastanjen på min gård att blomma. När jag var frisk igen tillbringade jag en fredagskväll hemma hos David. Tillsammans med ett glatt gäng blandade vi drinkar och dansade limbo. I mitten av maj var det också Lundakarnevalen i Lund så jag åkte dit med Ina och Lina. Vi drack karnevöl, åt vegetarisk macaroni and cheese och spanade bland annat in Hurricane Love och Movits!. Jag deltog i iHannas postcard swap och både skickade och tog emot handgjorda vykort från hela världen. I slutet av månaden åkte jag till Malmö och firade Linas examen tillsammans med Sofia med en middag på Carib Creol. Innan första sommarmånaden tog över hade Helen födelsedagsfest med hollywood-tema. Jag kom som Mimmi Pigg och hade en strålande kväll. När vi gick hem på morgonen var det ljust ute och det gjorde mig så hoppfull och glad.

sweden's national day, helsingborg
brunch at cecilia's, billeberga
midsummer's eve, karlskrona
midsummer's eve, karlskrona
midsummer's day, karlskrona
dinner, teaterkatten, helsingborg
wild strawberries, helsingborg
Juni
Till nationaldagen hade jag planerat att åka till hemstaden men på grund av en pågående tågstrejk gick det i stöpet. Istället frukostskypade jag med familjen och fick en guidad tur i deras odlingar. Jag och Caroline åkte hem till Cecilia på brunch. På kvällen efter mötte vi upp ett litet gäng och gick på gratisfestivalen Korvgrytan. Mina midsommarplaner var länge osäkra men jag hoppades så innerligt på att kunna åka hem. Annars skulle det dröja flera månader tills jag fick träffa min familj eftersom våra semesterplaner såg olika ut. Som tur var hävdes strejken dagen innan midsommarafton och jag åkte hemåt med det andra tåget som gick. Midsommaraftonen blev sedan en väldigt rolig tillställning med tre-kamp innehållandes bland annat spotta godisen och flytta ärtor med ett sugrör. Tillbaka i Helsingborg firade jag Davids födelsedag med middag ute och tokdans tillsammans med honom, Caroline och Jesper på stadens alla dansgolv dit det inte krävdes att vi betalade för inträdet. Sist i månaden plockade jag de första mogna smultronen i odlingen på min balkong.

barbecue, gröningen, helsingborg
wednesday evening by the ocean, helsingborg
friday at the allotment, helsingborg
ina's graduation party, malmö
veronica maggio, sofiero, helsingborg
thursday, östersund
sunday, bjuröklubb
tuesday, henningsvaer
wednesday, ramberg
thursday, kvalvika
sunday, östersund
tuesday with gun, glumslöv
thursday with ina, sofiero, helsingborg
Juli
Juli började med isvindar och jag undrade om sommaren överhuvudtaget skulle komma. Jag, Caroline, Jesper och David tröstade oss med after work och pizza. Men den kyliga inledningen blev snart ett minne blott för vips kom solen. Sista veckan innan semestern badade jag tre dagar på raken och jag och Caroline och Jesper åt middag vid havet. Jag grillade två gånger inom loppet av en vecka. Den första gången på Gröningen och den andra gången på Jespers föräldrars koloni. Och i mitten av månaden fick jag äntligen semester! Jag började den med firning av Inas och Björns examina och med att gå på konsert på Sofiero med Timbuktu och Veronica Maggio. Efter det satte jag mig på flyget norrut eftersom huvuddelen av årets semester skulle tillbringas på roadtrip med Lina. Vi tog oss runt hela norra Sverige plus ut på Lofoten i Norge. Solen sken och gick aldrig ner, you just gotta love midnattssol! och vindarna var ljumma. Jag såg så många vackra platser att jag nästan konstant gick och gapade. När jag kom hem från roadtrippen var det fortfarande varmt så jag tillbringade en eftermiddag i skuggan i min mosters trädgård. En lite svalare dag i slutet av juli passade Ina och jag på att promenera fram och tillbaka till Sofiero.

saturday, krakow
saturday, krakow
saturday, krakow
sunday, krakow
saturday, lund
sunday, kronovall castle
saturday, kronovall castle
saturday, kronovall castle
thursday, malmöfestivalen, malmö
thursday, malmöfestivalen, malmö
mando diao, hx, helsingborg
Augusti
Jag hade bara några lediga dagar kvar innan jobbet när augusti började. Men det var fortfarande sommar och efter bara en dryg veckas jobb åkte jag iväg igen, på helgresa till Krakow. Där hälsade jag, Misi, Maria och Anna på Ewa, som vi lärde känna i Nijmegen. Krakow var en helt ny stad för mig, och förutom att trippen startade med den intressanta upplevelsen att tvingas betala böter för att jag inte stämplat bussbiljetten, var det en väldigt rolig resa! Det var soligt och kokhett medan Ewa visade oss runt i stan. Vi åt goda frukostar, hade picknick, strosade, besökte kyrkor och synagogor, såg slottet Wavel och floden Wisla. Eftersom det är en gammal stad fanns det också riktigt fin arkitektur och min favoritstadsdel, för känslan och för byggnaderna, var de judiska kvarteren. Väl tillbaka i Sverige var jag på en tur hem till min bror som flyttat under sommaren och veckan därefter åkte jag en sväng till Malmöfestivalen för att lyssna på musik. Jag och Ina såg Heavy Tiger och Tiger Bell, två svenska rock-punk-band med enbart tjejer i line-upen. Det var ett rejält röj, kan jag lova. Mina föräldrar firade 30-årig bröllopsdag och bjöd oss på en helg på Kronovalls vinslott där vi drack afternoon tea, fick höra om slottet och deltog i en vinprovning med efterföljande fyra rätters middag. Den sista helgen i augusti var den regnigaste och blåsigaste på hela sommaren och också den helgen när HX gick av stapeln. På fredagen såg jag, Caroline, Jesper och Elisabeth när Mando Diao på dalmål sjöng sig igenom regndropparna. När de avslutade med ”Strövtåg genom hembygden” trodde jag att mitt hjärta skulle brista för att det var så vackert. Kvällen efter hade PJ bjudit in till kräftskiva och båthäng. Trots att regnet öste ner som om det inte fanns någon morgondag var vi ett glatt gäng som efter kräftor och grillning satt i PJs familjs båt och snackade. När några kände att det var dax att ge sig hemåt fortsatte jag, Caroline och Jesper ut för att möta upp David och Max. Jag kom hem tidigt på morgonen, blötare än nånsin och så himla glad i hjärtat.

Fortsättning följer.

Det här inlägget postades i summan av kardemumman. Bokmärk permalänken.

En kommentar till maj – augusti, 2014

  1. Ping: i fredags: burgare på surf shack och ljuv musik med annika norlin på malmö live |

Kommentera

