september – december, 2014

tuesday with luara, göteborg
breakfast, torekov
saturday, torekov
saturday, torekov
sunday, torekov
hovs hallar, bjäre
sunset, helsingborg
September
Efter en, i dubbel bemärkelse, blöt natt vaknade jag till ännu mer regn den första september. Jobbet rullade på och jag åkte till Göteborg på kurs över dagen. På grund av extremt lyckliga omständigheter var en av mina närmaste vänner från Nijmegen, Luara, där på konferens exakt samma dag så när vi båda vara klara med våra respektive åtaganden möttes vi upp och åt middag ihop. Det var jätteroligt och så fint att få träffa henne! I mitten av månaden gick jag och röstade och höll tummarna för att Sverigedemokraterna inte skulle öka sina riksdagsplatser och för att Feministiskt initiativ skulle ta plats. Tyvärr hjälpte inte tummarna för varken det ena eller det andra och det kändes därför rätt deppigt. Jag och Kärntruppen hade bokat en helg för att träffas och en solig fredag träffade jag dem utanför Knutan. Vi hyrde bil och styrde kosan mot Bjärehalvön och Torekov där vi snackade, åt gott, jag och Sofia tog det sista morgondoppet för säsongen, vi drack bubbel, spanade in Hovs hallar och i allmänhet insöp det sista av sommaren. Veckan efter blev jag superduperförkyld och fick stanna hemma från jobbet i nästan en hel vecka. Jag hade tråkigare än tråkigast. Den sista helgen hade jag piggnat till så att när mina föräldrar kom på besök åt vi äpplepaj och mötte sedan min moster för lunch på Tomatens hus. Jag minns också september som en månad som bjöd på extremt många fina och spektakulära solnedgångar.

tuesday skeletons, helsingborg
jesper's 30th birthday party, helsingborg
jesper's 30th birthday party, helsingborg
saturday, izakaya koi, malmö
friday, aw+dinner, malmö
friday, aw+dinner, malmö
friday, aw+dinner, malmö
saturday, istanbul
monday, istanbul
monday, istanbul
sunday, istanbul
tuesday, istanbul
gun and me in asia, istanbul
Oktober
Under slutet av sommaren hade jag anmält mig till en kurs i kroki. Jag ritade mycket kroki på gymnasiet och har faktiskt saknat det sen dess så därför var jag väldigt pepp när hösten kom och en drog igång. En kväll hade vi dock ingen modell utan istället övade vi på proportioner och skelett. En av de första helgerna i oktober ordnade Caroline överrasknings-30-års-fest för Jesper och vi klämde ihop oss hemma hos honom och hojtade grattis och sjöng ha den äran. Han blev mycket överraskad och glad och vi hade en riktigt rolig kväll! Två av mina kollegor på jobbet skulle sluta så vi avtackade dem med ett besök på Arilds mat- och vingård en torsdag. Jag åkte till Malmö två gånger under oktober. Första gången för att hänga med Lina när hon för första gången skulle provsmaka sushi. Det blev succé! Och andra gången för att min syster tillsammans med sin klass hade utställning och AW. Efteråt gick vi ut och åt middag på restaurang Siesta. Allra sist i oktober åkte jag och min moster Gun på en resa som vi hade velat göra länge. Den gick till Istanbul och det var en myllrande och spännande stad. Vi såg så många häftiga byggnader, de obligatoriska sevärdheterna från det allra äldsta som Basilikacisternen och Aya Sofia till stadsdelen kring Taksimtorget, åt god mat, smakade turkish delight och åkte båt på Bosporen, bland annat. Vädret var ganska fuktigt och kallt men vi hade en fin resa i alla fall.

halloween party with the crew, helsingborg
halloween party with the crew, helsingborg
halloween party with the crew, helsingborg
all hallow's eve at the cemetery, helsingborg
sunday at the swedish naval museum, karlskrona
bibimbap, toyu, lund
veronica maggio, mejeriet, lund
ina, pildammarna, malmö
at elisabeth's, ängelholm
first of advent, helsingborg
november sunset, åstorp
November
Årets mörkaste månad kickades igång med en rejäl halloweenfest tillsammans med ett helt gäng människor. På själva allhelgonadagen gick jag till kyrkogården och helgen efter åkte jag till hemstaden. Där myste jag med familjen och gick på Marinmuesums senaste tillskott; utbåtshallen, där vi fick en guidad tur i u-båten Neptun. Det var en fantastisk upplevelse och något jag har väntat på att få göra sedan sommaren 2012. Även november innehöll besök i Malmö, den här gången för att mysa med Ina. Och det var verkligen behövligt för samma vecka hade saker och ting strulat till sig på jobbet. Men trots att jobbet skavde något hade jag många roliga saker att se fram emot. Jag brukar försöka att alltid ha det men särskilt i november för att det för mig är en väldigt tung månad. Caroline och jag gick och såg den tredje delen av filmen om Hungerspelen, Mockingjay. Och Lina och jag träffades en torsdag i Lund för att äta bibimbap (vilket var premiär för mig och så himla gott!) och gå på konsert med Veronica Maggio och där Alina Devecerski var förband. Den sista helgen i månaden var jag och Caroline hos Elisabeth på middag och prat (och vi åkte även hiss med en bunke mojito! Och blev vittne till en manlig bartenders nakna överkropp… Haha!). På söndagen firade jag av november för den här gången med att bjuda hem the gang på glöggmys och efterföljande promenad på julskyltningen. November var en väldigt mörk månad och medierna rapporterade om att antalet soltimmar var rekordlågt, vilket gjorde att jag letade efter ljuset konstant och med större iver än vanligt. När det väl uppenbarade sig kändes det som en helt annan värld. Det var i stunden välbehövligt för november tog verkligen rubbet av mina sparade energiresurser.

teadventskalendern 2014
saturday, ina's and flor's birthday party, malmö
pj's 30th birthday party, helsingborg
pj's 30th birthday party, helsingborg
pj's 30th birthday party, helsingborg
sunday, helsingborg
sunday, winter solstice, karlskrona
tuesday, day before christmas, karlskrona
wednesday, christmas eve, karlskrona
friday, boxing day, karlskrona
sunday, stilla nätters kapell, eriksberg, karlshamn
new year's eve, wednesday, cape verde
new year's eve, wednesday, cape verde
new year's eve, wednesday, cape verde
December
Jag var glad när det blev december för det innebar att jag fick börja på årets upplaga av teadventskalendern (de har så rolig taggline, tycker jag: ”doppa dig fram till dopparedan”). December var en fest-tät månad: Den första helgen var jag bjuden på födelsedagsfest av en av mina närmaste och äldsta vänner, Ina. Hon och hennes kompis Flor, som fyller år samma dag, ställde till med party och efter att ha varit upptagen de senaste åren var jag snabb med att tacka ja. Det bjöds på falafel, vegansk kladdkaka och hemma-fest-dans i vardagsrummet frampå småtimmarna. Helgen efter det var jag bjuden på PJs 30-års fest som hade temat ”Ursäkta, vi har nog kommit fel”. Jag och mitt lilla gäng gick som ett mycket strålande luciatåg. Festen var i en lokal i Norra hamnen och det var en av helgerna med klass 2 varning så vinden riste och drog i huset, minns jag. Efter det hade typ halva december gått och jag avslutade det sista på jobbet och såg fram emot tre veckors ledighet. Jag började den med att åka hem och fira jul med min fina familj. Vi mös, åt god mat, spelade bordsspel, sov framför tv:n i soffan, tränade, gick på juldagsfest hos min syster i hennes nya lägenhet, njöt av solen och gick på släktkalas. Som traditionen numera bjuder gick vi också på årets upplaga av Stilla nätters kapell. Det var vackert och stämningsfullt. Efter en kort visit tillbaks på västkusten, för världens kortaste julbord med the gang, och ompackning av resväskan, avslutade jag året med en resa. Jag och familjen flög nämligen, horribelt tidigt på nyårsaftons morgon, till Kap Verde. Vi landade på eftermiddagen och efter att ha slängt av oss alla tunga kläder på rummen gick vi ner till stranden och stoppade fötterna i Atlanten. Känslan av att kunna göra det i december går liksom inte att beskriva. Nyårsafton var alltså vår första dag där, och efter att ha firat in det nya året, väldigt sömniga och matta (med tidsskillnad och resa i kroppen) somnade vi väldigt gott till ljudet av fyrverkerier och hotellgästernas stim. En fin avslutning på ett omtumlande år.

Det här inlägget postades i summan av kardemumman. Bokmärk permalänken.

Kommentera

